![]() |
| YU-AND na Aerodromu Niš 2016. godine (foto: Fly from Niš) |
Prvi putnički Boing 737 serije 300 koji je u leto 1985. godine isporučen Evropi u JAT - Jugoslovenski Aerotransport tokom ove nedelje isečen je na Aerodromu Beograd. Zanimljivo je istaći da je to bio prvi tip ovog avion koji je isporučen jednoj evropskoj avio-kompaniji i to upravo JAT-u pre drugih velikih kompanija (KLM, British Airways, Lufthansa i drugi).
Kako piše "EX-YU Aviation News", prvi Boing 737 registarskih oznaka YU-AND obavljao je saobraćaj za potrebe JAT-a kasnije i Air Serbia-e (kao Aviolet) u periodu od 1985. do 2020. godine. Iako se očekivalo da avion kao muzejski primerak (jedinstveni u Evropi) bude sačuvan u muzeju i da ostane za generacije koje dolaze da se ponose svojom vazduhoplovnom istorijom odlučeno je ipak da se on iseče.
YU-AND koristio je niški aerodrom u više navrata tokom svoje letačke karijere, jedan o poslednjih letova obavio je tokom 2016. godine kada je za potrebe Vojske Srbije prevozio pripadnike mirovne misije UNIFIL za Bejrut.
Gde je JAT-ov prvi "niški" Boing 737 YU-ANI?
![]() |
| YU-ANI 12.oktobra 1986. godine (foto: Aerodrom Niš) |
Isporučen 17.decembra 1985. avion registarske oznake YU-ANI ušao je u flotu nekadašnjeg jugoslovenskog nacionalnog avio-prevoznika JAT. Simbolično ili ne upravo taj avion sa poslednjim slovima na registraciji "NI" svečano je prvi put sleteo na aerodrom Niš i tako na simboličan način otvorio aerodrom 12. oktobra 1986. godine. Na tom svečanom otvaranju prisustvovao je veliki broj građana Niša i okoline. Tako se prema svedočenjima ljudi iz tog perioda moglo čuti da su okupljeni građani upravo komentarisali natpis "NI" koji je između ostalog stajao i na vratancima nosnog točka uz komentar: "Eto, i avion ima niške tablice!".
![]() |
| YU-ANI na Aerodromu Niš, ilustracija(foto: FB Aerodrom Niš) |
Ovaj avion je tokom 90-tih u više navrata zajedno sa drugim avionima iz flote JAT-a prevozio putnike sa aerodroma širom bivše Jugoslavije, Evrope, ali i sveta. Ovaj avion je jednom periodu bio pozajmljen i MAT-u odnosno Makedonskom nacionalnom avio-prevozniku koji je jednom periodu leteo za ovu avio-kompaniju. Poslednji let ovaj avion sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki obavio je tokom jula 2018.godine kada je bio angažovan na prevozu fudbalera Radničkog iz Niša u pohodu na evropsko takmičenje.
Avion je prodat Kini 2023. godine, a od početka 2025. godine krasi plato Vazduhoplovnog koledža u gradu Čangžou, piše EX-YU Aviation News. Više o tome možete pročitati u linku.
___________________________________________
Avion "Aeroput"-a pre II svetskog rata nosio ime Niša
![]() |
| (foto: aeropoxy.wordpress.com) |
Retko ko u Nišu zna da je treći avion u floti "Aeroput"-a
tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv našeg grada "Niš".
Podsetimo ovom prilikom je Niš zaista bio povezan sa Evropom i to
zahvaljujući upravo prvom nacionalnom avio-prevozniku. Tada se letelo sa
ondašnjeg aerodroma kod Trupalskih šuma i to ka Beogradu i Skoplju
odnosno Solunu. "Aeroput" leteo je iz Niša u periodu 1935 - 1940.
Tekst: A.P.
Fly from Niš.




Da li je moguce
ОдговориИзбриши