Пређи на главни садржај

37 godina postojanja Aerodroma Konstantin Veliki Niš

Svečano otvaranje Aerodroma Niš 12.10.1986.godine
(foto: Aerodrom Niš)


Upravo na današnji dan pre 37 godina , 12.oktobra 1986.godine,
svečano je otvoren niški aerodrom koji od 2003.godine nosi naziv "Konstantin Veliki". Aerodrom je, posle mnogo muka koje su pratile njegovo osnivanje, otvoren veličanstvenim aeromitingom i sletanjem prvog JAT-ovog aviona Boinga 737-300(reg.oznake YU-ANI) na liniji iz Beograda sa zvanicama.

Aeromiting na otvaranju aerodroma (foto: Aerodrom Niš)

Udruživanjem privrednika i političara grada Niša 1986.godine doneta je odluka o osnivanju radne organizacije “Aerodrom Niš”. Sudeći po okolnostima koje su tada vladale, ideja o otvaranju aerodroma u Nišu nije se dopala ondašnjoj vlasti u zemlji pa je tri dana pre svečanog otvaranja Republicki SUP zatvorio aerodrom. Tadašnji predsednik Skupštine opštine Niš, Dragoslav Pavlović izjavio je pre nekoliko godina za naš portal sledeće            
Pogledajte podatke o otvaranju aerodroma. I ako je otvaranje bilo veličanstveno, iza kulisa se odvijala drama. Beograd, potpomognut svojim "vazalima" iz Niša nije želeo taj aerodrom, pa ga je Republički SUP zatvorio tri dana pre nego što je otvoren. Uz mudro provlačenje kroz iglene uši i nesebičnu pomoć nekih ljudi, pre svega iz JNA, otvaranje je bilo veličanstveno. Drama koju pominjem poznata je vrlo malom broju ljudi, ali mi je drago da ovo izlazi u javnost za života onih koji su se borili za aerodrom, ali i onih koji su gurali klipove u svaki točak.”.
Prvi putnici, zvanice i novinari (foto: Aerodrom Niš)

Od tog trenutka kreće "borba" za avio-saobraćaj, koja sa većim ili manjim intenzitetom traje do danas.

Tokom pošle godine mogli ste da čitate naš specijal povodom 3 decenije postojanja aerodroma i njegovim fazama razvoja. U kratktim crtama podsetićemo se na neke od tih faza razvoja aerodroma tokom prethodnih 30 godina, a opširnije možete čitati ovde.


Politički problemi 90-tih godina koji se završio raspadom velike države Jugoslavije, a samim tim i velikog tržišta, odrazile su se i na razvoj avio-saobraćaja iz Niša koji je svoju vezu sa svetom ostvarivao i kroz linije JAT-a i Adria Airways preko za Zagreba odnosno Ljubljane, kao i potpuno ukidanje sezonskih linija ka hrvatskom primorju.

Veliki broj građana na stajanci aerodroma Niš
(foto: Aerodrom Niš)

U situaciji praktično potpunog prestanka saobraćaja (ostaje samo sezonski saobraćaj ka Tivtu) i potpunog osamostaljenja, finansirani su, izgrađeni i stvoreni osnovni uslovi za obavljanje poslova Robno-carinskog terminala za Grad Niš i uslovi za rad Turističke agencije i Trgovine. Obavljajući te alternativne poslove, Preduzeće je finansijski opstalo tokom sankcija, a zahvaljujući velikom zalaganju radnika (što je rezultat uticaja stvarno tržišnih uslova poslovanja, bez ikakvih dotacija), očuvan je istovremeno i kvalitetan rad osnovne delatnosti – aerodromskih usluga.

JAT alternacije tokom 90-tih (foto: Aerodrom Niš)

Tokom 90-tih Preduzeće je značajno poboljšalo kadrovsku strukturu i pokrenulo akciju u pozicioniranju Aerodroma u okviru vazdušnog saobraćaja tadašnje Jugoslavije. U uslovima ukupno smanjenog saobraćaja to je rezultiralo intenzivnijim korišćenjem Aerodroma kao alternativnog, zahvaljujući dobrim meteorološkim uslovima.


Godine 1998. je promet na aerodromu porastao zahvaljujući velikom prometu aerodroma u Prištini i značajnom broju maglovitih dana na njemu tokom kojih je saobraćaj veoma uspešno obavljan preko Niša.

Terminal nakon NATO agresije 1999.(foto: Aerodrom Niš)

Ali sledi 1999. godina, godina NATO bombardovanja i teških oštećenja. Skoro beznadežna situacija nakon uspostavljanja primirja omogućava minimalni nivo poslovanja. oktobra 2000. imali ljudi na aerodromu sačinili su analizu oštećenja i procenu moguće vrednosti radova popravke, što je omogućilo da se među prvima nađu sa spremnim projektom obnove i investiranja. Predstavnici Norveške uočili su potencijal i značaj objekta i donacijom omogućili ponovno otvaranje Aerodroma.

Jat Airways na aerodromu na putu ka  Cirihu

Zahvaljujući tim finansijskim sredstvima, od decembra 2002. do 12. oktobra 2003. godine, u saradnji sa Vojskom Jugoslavije, izvršeno je razminiranje preostalih neeksplodiranih kasetnih bombi u reonu poletno-sletne staze, asfaltirane su manevarske površine, izgrađen toranj aerodromske kontrole letenja i obnovljen je deo aerodromske opreme.

Aerodrom Niš je ponovo otvoren 12. oktobra 2003. godine, zanimljivo opet na specijalnom letu iz Beograda sletenjem takođe JAT-ovog Boinga 737-300. Tokom 2004. godine JAT Airways i Montenegro Airlines su počeli da obavljaju saobraćaj iz Niša za Cirih, Pariz i Tivat. Počev od pomenute 2004. godine, pa do 2007, broj putnika koji su sleteli i poleteli sa Aerodroma Niš se konstantno povećava, prateći trend razvoja definisan u Biznis planu Aerodroma 2004-2008.

Britanski turisti preko aerodroma Niš na Kopaonik
 
U skladu sa okolnostima nastalim nakon otcepljenja Crne Gore i generalnom politikom koja je vođena u nadležnim organima Srbije u oblasti vazdušnog saobraćaja (tokom 2006. i 2007. godine), broj putnika u 2007. godini opada i na godišnjem nivou je smanjen za 14% u odnosu na prethodnu godinu. To se odrazilo na ukupno ekonomsko stanje u Preduzeću.

Od avgusta 2010. na aerodromu su stacionirani, prema potrebi, ruski avioni Iljušin Il 76 i Bejivev Be-200 kao i dva helikoptera (Mil Mi 26 i Kamov Ka 32) sa ciljem gašenja požara u Srbiji i okruženju, prema Zakonu o vanrednim situacijama. Za sedište ovog centra, Niš je izabran zbog svoje povoljne geografske lokacije, a aerodrom u Nišu je u više navrata korišćen kao baza za gašenje požara i dostavljanja humanitarne pomoći za ugrožene na KIM i u prošlogodišnjim poplavama koji su zahvatili Srbiju i okolne zemlje.
Montenegro na jednoj od linija iz Niša

Krajem 2013.godine ponovo dolazi do zamiranja avio-saobraćaja, zbog odluke grada da prestane sa subvencijama crnogorskom avio-prevozniku Montenegro Airlines koji je Niš preko Podgorice povezivao sa svetom 3 godine unazad. U takvoj skoro beznadežnoj situaciji, te i ne prepoznavanju nacionalnog prevoznika da Niš poveže makar sa Beogradom i dalje sa svetom, u gradu se od strane grupe građana, koji su prepoznali šta aerodrom predstavlja za jedan grad i šire, pokrenuta internet kampanja putem društvenih mreža i onlajn peticija(okončana krajem prošle godine, više od 6500 potpisa iz celog sveta) za dolazak nisko-tarifnih avio-kompanija u Niš. Ta grupa građana, tj. naš tim uspeo je da pokrene, zajedno sa rukovodstvom grada i aerodroma Niš, tada pregovore sa drugom nacionalnom nekada velikom čarter avio-kompanijom Aviogenex kako bi aerodrom krenuo da ponovo funkcioniše. Na žalost ishod pregovora je bio negativan. 
 
No, i Grad Niš je uvideo potrebu da aerodrom mora da opstane i profunkcioniše te je za te potrebe izradio elaborat koji je predvideo između ostalog i veoma nisku cenu aerodromskih usluga od svega 3 evra, što je naišlo na interesovanje početkom 2014.godine i niskotarifne kompanija Wizz Air-a sa kojom su otpočeli pregovori i koji su krajem septembra rezultirali potpisivanje ugovora na isključivo komercijalnoj osnovi bez ikakvih subvencija.
Nove avio-kompanije u Nišu (foto: Aerodrom Niš)

Krajem 2014.godine u zgradi Vlade Srbije predstavljena je i prva linija za Bazel, a sredinom januara ove godine i linija za Malme. Od tog dana do danas Wizz Air je proširio svoju mrežu linija iz Niša (uveo nove tri linije tokom 2016.godine do Memingena, Ajndhovena i Dortmunda). Najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair pokrenuo je takođe tokom 2016.godine svoje prve linije sa aerodroma i to do Bratislave, Berlina, Milana i Diseldorfa.

Veliki iskorak aerodrom Niš je napravio sa dobijanjem jednog nacionalnog avio-prevoznika, i to švajcarskog SWISS-a, koji je aprila 2017.godine, posle 8 godina, ponovo Niš povezao sa Cirihom. I Germania Flug je takođe tokom ove letnje sezone letela do Ciriha, ali po svemu sudeći to je sve od te avio-kompanije. Germania se ubrzo povukla iz Niša zbog nerentabilnosti linije.
 
Air Serbia u Nišu (foto: Aerodrom Ni

Niški aerodrom u toku ove godine završio je radove na rekontrukciji i proširenju ček-in šaltera kao i sanaciji krova čime je zgrada dobila novo ruho.

Aerodrom Konstantin Veliki od juna 2019.godine ponovo uspostavlja saradnju sa srpskim nacionalnim avio-prevoznikom Air Serbia-om posle 10 godina, a koji otvara bazu i stacionira jedan avio u Nišu. Do izbijanja COVID pandemije Air Serbia povezivala je Niš do 12 evropskih destinacija. Usledio je početkom 2022.godine novi ugovor  kojim je definisano povezivanje do 7 destinacija od toga jedna domaća ka Beogradu.

Situacija sa pandemijom virusa COVID 19 od marta 2020.godina značajno je uticala na razvoj i planove aerodroma Konstantin Veliki Niš koji je uprkos globalnoj krizi uspeo da održi minimalnu vezu sa svetom zahvaljujući zalaganju i interesovanju postojećih avio-kompanija da održe minimum svojih destinacija.
(foto: WD Concord West)
Kako se 2022. godine COVID 19 pandemija smanjivala i restikcije za putovanja ukidala tako je i sam vazdušni saobraćaj počeo da se vraća u normalu. Pa je već leta 2022.godine napravljen veliki iskorak i dostignuti su rezultati slični onima iz 2019.godine i vremenu pre pandemije.

 
Prvi putnici u novom terminalu već naredne godine
(foto: FB Aerodrom Niš)


Tokom 2023. godine do, pisanja ovog teksta, napravio je još jedan korak ka ostvarenju novih rekordnih rezultata na kraju ove godine. Najbolji rezultati su postignuti tokom ovog letnjeg reda letenja od osnivanja. Aerodrom Niš je tokom ove godine putnicima u periodu od juna do septembra ponudi najveći broj čarter destinacija do sada, čak 4. Prvi put su avioni Ryanair-a leteli čak 3 puta nedeljno ka veoma popularnoj destinaciji Krfu.

Tokom marta 2022. godine konačno su započeti i radovi na izgradnji i rekonstrukciji terminalne zgrade Aerodroma Niš čime će se značajno proširiti kapaciteti u narednom periodu. Već za leto 2024.godine planirani su i prvi putnici u novom terminalu.

Aerodrom Niš nije stao sa razgovorima i pregovorima sa drugim avio-kompanijama, nudeći izuzetno nisku cenu aerodromskih usluga, te se očekuje i dolazak drugih avio-kompanija u naredom periodu.

Foto galeriju sa otvaranja aerodroma možete pogledati ovde.



 

Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

Direktni letovi do Beograda po ceni već od 1990 dinara

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia nudi vrlo povoljne cene avio-karata na domaćoj avio-liniji do Beograda. Ukoliko planirate da putujete zbog posla ili turistički do Beograda preko Aerodroma Konstantin Veliki Niš možete leteti do ceni već od 1990 dinara. Beograd je prva domaća avio-linija koja je pokrenuta januara 2022. godine, i to prvi put posle 2006. godine nakon raspada državne zajednice SCG. Letove ka glavnom gradu Air Serbia obavlja 4 puta nedeljno, odnosno dva leta dnevno sredom odnosno dva leta dnevno nedeljom. Ukoliko ste zainteresovani za cenu povratne karte na ovoj relaziciji ona se kreće od 5528 dinara i letovi se obavljaju utorkom i subotom (ujutru i popodne). Karte možete kupiti  na sajtu nacionalnog avio-prevoznika ili kod turističkih agencija ovlašćenih za prodaju avio-karata širom Srbije. Air Serbia Vam pruža priliku da se iz Niša direktno, preko Beograda, povežete i ka više od 20-tak destinacija širom Evrope . Air Serbia putnici

ROUTES 24: Aerodrom Niš u potrazi za novim destinacijama

(foto: FB Aerodrom Niš) Rukovodstvo Aerodroma Srbije i Aerodroma Konstantin Veliki uzeli su i ove godine učešće na najvećem forumu u Evropi - "Routes Europe" koji se ove godine održava u Arhusu u Danskoj. Ova konferencija okuplja preko 320 predstavnika iz oblasti turizma, avijacije i aerodroma. Tokom trodnevnog trajanja, od 22. do 24. aprila, svi oni zajedno će pregovarati o načinima kako da se postojeća mreža određenih avio-kompanija, pa samim tim i ponuda sa aerodroma, proširi u narednom periodu. Aerodrom Konstantin Veliki, kao i što smo pisali ranije, u stalnim je pregovorima sa postojećim i potencijalno novim avio-prevoznicima koji su zainteresovani da svoje poslovanje prošire i na ovaj deo Srbije.  - Menadžment Aerodroma Srbije doo Niš, boravi na konferenciji Routes Europe Conference 2024. koja se održava u danskom gradu Arhus. Boravak smo iskoristili da prezentujemo aerodrome u Nišu i Kraljevu i prezentujemo zahteve naših putnika za uvođenje novih destinacija. - s

[VIDEO] Aerodrom Niš sve bliži otvaranju novog putničkog terminala

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Od kako je sa kineskom kompanijom potpisan ugovor o parternom uređenju kompleksa Aerodroma Konstantin Veliki približava se trenutak kada će prvi putnici zakoraćiti u novu zgradu putničkog terminala. Prema najavama, otvaranje se planira za 1. jul ove godine. Radovi na kompleksu niškog aerodroma uveliko traju, pa i uprkos smanjenu kapaciteta parkinga za putnike, gužve i otežanog prilaza aerodromu, avio-saobraćaj se odvija prema planiranom redu letenja. Putnike koje smo imali prilike da zateknemo na aerodromu kažu da im ne smeta to što se radovi odvijaju i što je prilaz staroj terminalnog zgradi privremeno otežan, jer kako ističu Niš će konačno dobiti terminal kakav zaslužuje jedna međunarodna vazdušna luka. U razgovoru za " Avioportal.me " direktor Aerodroma Srbije Mihajlo Zdravković kaže da će se puštanjem nove terminalne zgrade u upotrebu stvoriti veće mogućnosti za širenje mreže avio saobraćaja iz Niša ka velikom broju evropskih destinac

Iz Niša ovog leta preko aerodroma Memingen do Engleske, Španije i Poljske

(foto: memmingen-airport.de / Maximilian Mair) Tokom ove letnje sezone putnici sa Aerodroma "Konstantin Veliki" su ponovo u prilici da preko Aerodroma Memengen, svakog utorka, četvrtka ili subote produže svoje putovanje do drugih evropskih destinacija destinacija kojih nema u ponudi iz Niša. Sagledavajući destinacije i vremena polazaka i dolazaka koje nudi aerodrom Memingen izdvojili smo par interesantnih destinacija. Putnici mogu istog dana da se konektuju za London, Barselonu, Krakov i Palma de Majorku. Svoja povratna putovanja za povratak u Niš preko Memingen mogu obaviti istog dana odnosno dan ili dva ranije. Ukoliko pak želite da par dana provedete u Memimgenu na svom putu ka konačnom odredištu ka nekoj drugoj destinaciji ovde se možete informisati detaljnije . U tabeli su date polazne i krajnje destinacije, takođe vreme dolaska i odlaska sa aerodroma Memingen, kog dana se možete konektovati i na kraju koja avio-kompanija leti na odredjenoj destinaciji. NAPOMENA

[FOTO DANA] Radovi na parternom uređenju Aerodroma Konstantin Veliki

(foto: FB Aerodrom Niš) Radovi na kompleksu niškog aerodroma uveliko traju, pa i uprkos smanjenu kapaciteta parkinga za putnike, gužve i otežanog prilaza aerodromu, avio-saobraćaj se odvija prema planiranom redu letenja. Nedavno potpisan ugovor sa kineskom kompanijom podrazumeva izgradnju internih saobraćajnica u dužini od 1976 metara i uređenje 53.900 kvadratnih metara prostora aerodromskog kompleksa na površini od oko 80.000 kvadrata. - Nove površine za parkiranje vozila za putnike biće kapaciteta 580 vozila, dok danas taj broj iznosi 173. Imaćemo i pet električnih punjača za vozila. Na robno-carinskom terminalu, gde ostvarujemo značajan deo prihoda, danas je moguće istovremeno parkirati 49 kamiona, a posle izgradnje novog parkinga taj broj će iznostiti 103 - izjavio je direktor Aerodroma Srbije Mihajlo Zdravković Podsetimo da će kapacitеt nove zgrade biti za 1,5 miliona putnika godišnjе i moći ćе da opsluži 6 vazduhoplova istovrеmеno (kada se bude izgradila dodatna parki