Svečano otvaranje Aerodroma Niš 12.10.1986.godine (foto: Aerodrom Niš) |
Upravo na današnji dan pre 37 godina , 12.oktobra 1986.godine, svečano je otvoren niški aerodrom koji od 2003.godine nosi naziv "Konstantin Veliki". Aerodrom je, posle mnogo muka koje su pratile njegovo osnivanje, otvoren veličanstvenim aeromitingom i sletanjem prvog JAT-ovog aviona Boinga 737-300(reg.oznake YU-ANI) na liniji iz Beograda sa zvanicama.
Aeromiting na otvaranju aerodroma (foto: Aerodrom Niš) |
Udruživanjem privrednika i političara grada
Niša 1986.godine doneta je odluka o osnivanju radne organizacije “Aerodrom
Niš”. Sudeći po okolnostima koje su tada vladale, ideja o
otvaranju aerodroma u Nišu nije se dopala ondašnjoj vlasti u zemlji pa je tri
dana pre svečanog otvaranja Republicki SUP zatvorio aerodrom. Tadašnji predsednik
Skupštine opštine Niš, Dragoslav Pavlović izjavio je pre nekoliko godina za naš portal sledeće :
”Pogledajte podatke o otvaranju aerodroma. I ako je otvaranje bilo veličanstveno, iza kulisa se odvijala drama. Beograd, potpomognut svojim "vazalima" iz Niša nije želeo taj aerodrom, pa ga je Republički SUP zatvorio tri dana pre nego što je otvoren. Uz mudro provlačenje kroz iglene uši i nesebičnu pomoć nekih ljudi, pre svega iz JNA, otvaranje je bilo veličanstveno. Drama koju pominjem poznata je vrlo malom broju ljudi, ali mi je drago da ovo izlazi u javnost za života onih koji su se borili za aerodrom, ali i onih koji su gurali klipove u svaki točak.”.
Prvi putnici, zvanice i novinari (foto: Aerodrom Niš) |
Od tog trenutka kreće "borba" za avio-saobraćaj, koja sa većim ili manjim intenzitetom traje do danas.
Tokom pošle godine mogli ste da čitate naš specijal povodom 3 decenije postojanja aerodroma i njegovim fazama razvoja. U kratktim crtama podsetićemo se na neke od tih faza razvoja aerodroma tokom prethodnih 30 godina, a opširnije možete čitati ovde.
Politički problemi 90-tih godina koji se završio raspadom velike države Jugoslavije, a samim tim i velikog tržišta, odrazile su se i na razvoj avio-saobraćaja iz Niša koji je svoju vezu sa svetom ostvarivao i kroz linije JAT-a i Adria Airways preko za Zagreba odnosno Ljubljane, kao i potpuno ukidanje sezonskih linija ka hrvatskom primorju.
U situaciji praktično potpunog prestanka saobraćaja (ostaje samo
sezonski saobraćaj ka Tivtu) i potpunog osamostaljenja, finansirani su,
izgrađeni i stvoreni osnovni uslovi za obavljanje poslova
Robno-carinskog terminala za Grad Niš i uslovi za rad Turističke
agencije i Trgovine. Obavljajući te alternativne poslove, Preduzeće je
finansijski opstalo tokom sankcija, a zahvaljujući velikom zalaganju
radnika (što je rezultat uticaja stvarno tržišnih uslova poslovanja, bez
ikakvih dotacija), očuvan je istovremeno i kvalitetan rad osnovne
delatnosti – aerodromskih usluga.
JAT alternacije tokom 90-tih (foto: Aerodrom Niš) |
Tokom 90-tih Preduzeće je značajno poboljšalo kadrovsku strukturu i pokrenulo akciju u pozicioniranju Aerodroma u okviru vazdušnog saobraćaja tadašnje Jugoslavije. U uslovima ukupno smanjenog saobraćaja to je rezultiralo intenzivnijim korišćenjem Aerodroma kao alternativnog, zahvaljujući dobrim meteorološkim uslovima.
Godine 1998. je promet na aerodromu porastao zahvaljujući velikom
prometu aerodroma u Prištini i značajnom broju maglovitih dana na njemu
tokom kojih je saobraćaj veoma uspešno obavljan preko Niša.
Terminal nakon NATO agresije 1999.(foto: Aerodrom Niš) |
Ali sledi 1999. godina, godina NATO bombardovanja i teških oštećenja. Skoro beznadežna situacija nakon uspostavljanja primirja omogućava minimalni nivo poslovanja. oktobra 2000. imali ljudi na aerodromu sačinili su analizu oštećenja i procenu moguće vrednosti radova popravke, što je omogućilo da se među prvima nađu sa spremnim projektom obnove i investiranja. Predstavnici Norveške uočili su potencijal i značaj objekta i donacijom omogućili ponovno otvaranje Aerodroma.
Zahvaljujući tim finansijskim sredstvima, od decembra 2002. do 12.
oktobra 2003. godine, u saradnji sa Vojskom Jugoslavije, izvršeno je
razminiranje preostalih neeksplodiranih kasetnih bombi u reonu poletno-sletne staze,
asfaltirane su manevarske površine, izgrađen toranj aerodromske kontrole
letenja i obnovljen je deo aerodromske opreme.
Aerodrom
Niš je ponovo otvoren 12. oktobra 2003. godine, zanimljivo opet na
specijalnom letu iz Beograda sletenjem takođe JAT-ovog Boinga 737-300.
Tokom 2004.
godine JAT Airways i Montenegro Airlines su počeli da obavljaju
saobraćaj iz Niša za Cirih, Pariz i Tivat. Počev od pomenute 2004.
godine, pa do 2007, broj putnika koji su sleteli i poleteli sa Aerodroma
Niš se konstantno povećava, prateći trend razvoja definisan u Biznis
planu Aerodroma 2004-2008.
U skladu sa okolnostima nastalim nakon otcepljenja Crne Gore i
generalnom politikom koja je vođena u nadležnim organima Srbije u
oblasti vazdušnog saobraćaja (tokom 2006. i 2007. godine), broj putnika u
2007. godini opada i na godišnjem nivou je smanjen za 14% u odnosu na
prethodnu godinu. To se odrazilo na ukupno ekonomsko stanje u Preduzeću.
Od avgusta 2010. na aerodromu su stacionirani, prema potrebi, ruski avioni Iljušin Il 76 i Bejivev Be-200 kao i dva helikoptera (Mil Mi 26 i Kamov Ka 32) sa ciljem gašenja požara u Srbiji i okruženju, prema Zakonu o vanrednim situacijama. Za sedište ovog centra, Niš je izabran zbog svoje povoljne geografske lokacije, a aerodrom u Nišu je u više navrata korišćen kao baza za gašenje požara i dostavljanja humanitarne pomoći za ugrožene na KIM i u prošlogodišnjim poplavama koji su zahvatili Srbiju i okolne zemlje.
Od avgusta 2010. na aerodromu su stacionirani, prema potrebi, ruski avioni Iljušin Il 76 i Bejivev Be-200 kao i dva helikoptera (Mil Mi 26 i Kamov Ka 32) sa ciljem gašenja požara u Srbiji i okruženju, prema Zakonu o vanrednim situacijama. Za sedište ovog centra, Niš je izabran zbog svoje povoljne geografske lokacije, a aerodrom u Nišu je u više navrata korišćen kao baza za gašenje požara i dostavljanja humanitarne pomoći za ugrožene na KIM i u prošlogodišnjim poplavama koji su zahvatili Srbiju i okolne zemlje.
Montenegro na jednoj od linija iz Niša |
Krajem
2013.godine ponovo dolazi do zamiranja avio-saobraćaja, zbog odluke grada da prestane sa subvencijama crnogorskom avio-prevozniku
Montenegro Airlines koji je Niš preko Podgorice povezivao sa svetom 3
godine unazad. U takvoj skoro beznadežnoj situaciji, te i ne
prepoznavanju nacionalnog prevoznika da Niš poveže makar sa Beogradom i
dalje sa svetom, u gradu se od strane grupe građana, koji su prepoznali
šta aerodrom predstavlja za jedan grad i šire, pokrenuta internet
kampanja putem društvenih mreža i onlajn peticija(okončana krajem prošle
godine, više od 6500 potpisa iz celog sveta) za dolazak nisko-tarifnih
avio-kompanija u Niš. Ta grupa građana, tj. naš tim uspeo je da pokrene, zajedno sa rukovodstvom grada i aerodroma Niš, tada pregovore sa drugom
nacionalnom nekada velikom čarter avio-kompanijom Aviogenex kako bi
aerodrom krenuo da ponovo funkcioniše. Na žalost ishod pregovora je bio
negativan.
Nove avio-kompanije u Nišu (foto: Aerodrom Niš) |
Krajem
2014.godine u zgradi Vlade Srbije predstavljena je i prva linija za
Bazel, a sredinom januara ove godine i linija za Malme. Od tog dana do danas Wizz Air je proširio svoju mrežu linija iz Niša (uveo nove tri linije tokom 2016.godine do Memingena, Ajndhovena i Dortmunda). Najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair pokrenuo je takođe tokom 2016.godine svoje prve linije sa aerodroma i to do Bratislave, Berlina, Milana i Diseldorfa.
Veliki iskorak aerodrom Niš je napravio sa dobijanjem jednog nacionalnog avio-prevoznika, i to švajcarskog SWISS-a, koji je aprila 2017.godine, posle 8 godina, ponovo Niš povezao sa Cirihom. I Germania Flug je takođe tokom ove letnje sezone letela do Ciriha, ali po svemu sudeći to je sve od te avio-kompanije. Germania se ubrzo povukla iz Niša zbog nerentabilnosti linije.
Veliki iskorak aerodrom Niš je napravio sa dobijanjem jednog nacionalnog avio-prevoznika, i to švajcarskog SWISS-a, koji je aprila 2017.godine, posle 8 godina, ponovo Niš povezao sa Cirihom. I Germania Flug je takođe tokom ove letnje sezone letela do Ciriha, ali po svemu sudeći to je sve od te avio-kompanije. Germania se ubrzo povukla iz Niša zbog nerentabilnosti linije.
Niški
aerodrom u toku ove godine završio je radove na rekontrukciji i proširenju ček-in šaltera kao i sanaciji krova čime je zgrada dobila novo ruho.
Aerodrom Konstantin Veliki od juna 2019.godine ponovo uspostavlja saradnju sa srpskim nacionalnim avio-prevoznikom Air Serbia-om posle 10 godina, a koji otvara bazu i stacionira jedan avio u Nišu. Do izbijanja COVID pandemije Air Serbia povezivala je Niš do 12 evropskih destinacija. Usledio je početkom 2022.godine novi ugovor kojim je definisano povezivanje do 7 destinacija od toga jedna domaća ka Beogradu.
Situacija sa pandemijom virusa COVID 19 od marta 2020.godina značajno je uticala na razvoj i planove aerodroma Konstantin Veliki Niš koji je uprkos globalnoj krizi uspeo da održi minimalnu vezu sa svetom zahvaljujući zalaganju i interesovanju postojećih avio-kompanija da održe minimum svojih destinacija.
Kako se 2022. godine COVID 19 pandemija smanjivala i restikcije za putovanja ukidala tako je i sam vazdušni saobraćaj počeo da se vraća u normalu. Pa je već leta 2022.godine napravljen veliki iskorak i dostignuti su rezultati slični onima iz 2019.godine i vremenu pre pandemije.
Aerodrom Konstantin Veliki od juna 2019.godine ponovo uspostavlja saradnju sa srpskim nacionalnim avio-prevoznikom Air Serbia-om posle 10 godina, a koji otvara bazu i stacionira jedan avio u Nišu. Do izbijanja COVID pandemije Air Serbia povezivala je Niš do 12 evropskih destinacija. Usledio je početkom 2022.godine novi ugovor kojim je definisano povezivanje do 7 destinacija od toga jedna domaća ka Beogradu.
Situacija sa pandemijom virusa COVID 19 od marta 2020.godina značajno je uticala na razvoj i planove aerodroma Konstantin Veliki Niš koji je uprkos globalnoj krizi uspeo da održi minimalnu vezu sa svetom zahvaljujući zalaganju i interesovanju postojećih avio-kompanija da održe minimum svojih destinacija.
(foto: WD Concord West) |
Prvi putnici u novom terminalu već naredne godine (foto: FB Aerodrom Niš) |
Tokom 2023. godine do, pisanja ovog teksta, napravio je još jedan korak ka ostvarenju novih rekordnih rezultata na kraju ove godine. Najbolji rezultati su postignuti tokom ovog letnjeg reda letenja od osnivanja. Aerodrom Niš je tokom ove godine putnicima u periodu od juna do septembra ponudi najveći broj čarter destinacija do sada, čak 4. Prvi put su avioni Ryanair-a leteli čak 3 puta nedeljno ka veoma popularnoj destinaciji Krfu.
Tokom marta 2022. godine konačno su započeti i radovi na izgradnji i rekonstrukciji terminalne zgrade Aerodroma Niš čime će se značajno proširiti kapaciteti u narednom periodu. Već za leto 2024.godine planirani su i prvi putnici u novom terminalu.
Aerodrom Niš nije stao sa razgovorima i pregovorima sa drugim avio-kompanijama, nudeći izuzetno nisku cenu aerodromskih usluga, te se očekuje i dolazak drugih avio-kompanija u naredom periodu.
Foto galeriju sa otvaranja aerodroma možete pogledati ovde.
Tokom marta 2022. godine konačno su započeti i radovi na izgradnji i rekonstrukciji terminalne zgrade Aerodroma Niš čime će se značajno proširiti kapaciteti u narednom periodu. Već za leto 2024.godine planirani su i prvi putnici u novom terminalu.
Aerodrom Niš nije stao sa razgovorima i pregovorima sa drugim avio-kompanijama, nudeći izuzetno nisku cenu aerodromskih usluga, te se očekuje i dolazak drugih avio-kompanija u naredom periodu.
Foto galeriju sa otvaranja aerodroma možete pogledati ovde.
Tekst: A.P.
Fly from Niš
Коментари
Постави коментар