1.maja ove godine navršava se 89. godišnjica od prvog komercijalnog
leta koja je istorijski veoma važna za razvoj našeg grada, ali i Srbije.
1. maja 1935. godine prva srpska nacionalna avio-kompanija "Aeroput"
uvrstila je i
Niš u svoj red letenja, i to na međunarodnoj liniji koja je povezivala
Srbiju,
Makedoniju i Grčku.
Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com) |
Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine (foto: timetableimages.com) |
Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš". Ovaj avion koji je ponosno nosio ime našeg grada nažalost leteo je samo do 1936. godine kada je doživeo udes.
Plakat na kome se i Niš našao kao destinacija (izvor: Sto godina srpske avijatike u Nišu) |
Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke. Niš je prvom linijom do Skoplja preko Bitolja bio povezan do Soluna na insistiranje tadašnje grčke vlade da se linija do Skoplja upravo produži.
Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima (foto:pinterest.com) |
Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info) |
Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.
Letovi Pan Adria-e iz Niša (foto: Fly from Niš, G.M.) |
Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk straniciPozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.
Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat (foto: delcampe.net) |
Sa civilnim aerodromom došli i problemi
Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš) |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 35 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2021.) <<<
>>> 2019. godine u manifestaciji Noć Muzeja održana je multimedijalna izložba "Krila Vilingrada" u kojoj je hronološki prikazana istorija razvoja civilne i vojne avijacije u Nišu od 1912.godine do danas. <<<
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja
Air Serbia otvara svoju bazu leta 2019.godine u Nišu (foto: FB Aerodrom Niš) |
Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine redovno saobraća
prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air. Danas obavlja prevoz putnika
na 5 destinacija i to do Bazela, Dortmunda, Malmea, Memingena i Beča.
Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći
niskotarifni avio-prevoznik u Evropi, irski Ryanair koji trenutno
saobraća ka 4 destinacije i to do Beča, Stokholma Arlande, Krfa i
Malte. Sa Aerodroma Niš svoje letove ka Cirihu kraće i duže vreme
obavljali su švajcarski prevoznici Germania Flug i njihov nacionalni
prevoznik SWISS. Zahvaljujuci podršci države, Air Serbia je otvorila
svoju bazu na Aerodromu Niš i povezala ga ka 12 novih linija , a među
tim linijama se posle 10 godina pauze našao i Tivat, ali i mnoge druge
nove destinacije širom Evrope. Tokom 2020. godine pandemija virisa
COVID-19 broj linija je sveden na nekoliko destinacija od kraja marta do
decembra. Posledica virusa smanjila je broj i broj putnika u odnosu na
2019. godinu za više od 60%. 2021. godina predstavlja godinu oporavka
koji je vrlo spor, a u kome se očekuje da se broj destinacija i putnika
poveća kako se ograničenja za putovanja širom sveta budu ukidala ukoliko
pandemija virusa COVID-19 bude jenjavala. Od 2022. godine Air Serbia
nastavlja sa novim ugovorom da leti ka 7 destinacija uvodeći neke nove
poput Beograda, Istanbula, Ljubljane, Frankfurt Hana, Kelna, Tivta i
Atine. Prošle godine niški aerodrom ostvario je rekordni broj putnika. Letelo iz Niša 448.312 putnika.
Tekst: A.P.
Fly from Niš
Коментари
Постави коментар