Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com) |
Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine (foto: timetableimages.com) |
Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".
Plakat na kome se i Niš našao kao destinacija (izvor: Sto godina srpske avijatike u Nišu) |
Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke.
Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima (foto:pinterest.com) |
Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.
Novi podaci do kojih smo istraživanjem došli, jeste da se iz Niša prema Skoplju odnosno Beogradu letelo i tokom letnje sezone 1940.godine.
Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info) |
Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk straniciPozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.
Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat (foto: delcampe.net) |
Sa civilnim aerodromom došli i problemi
Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš) |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 35 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2021.) <<<
>>> 2019. godine u manifestaciji Noć Muzeja održana je multimedijalna izložba "Krila Vilingrada" u kojoj je hronološki prikazana istorija razvoja civilne i vojne avijacije u Nišu od 1912.godine do danas. <<<
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja
Air Serbia otvara svoju bazu leta 2019.godine u Nišu (foto: FB Aerodrom Niš) |
Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine redovno saobraća prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air. Danas obavlja prevoz putnika na 5 destinacija i to do Bazela, Dortmunda, Malmea, Memingena i Beča. Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći niskotarifni avio-prevoznik u Evropi, irski Ryanair koji trenutno saobraća ka 5 destinacija i to do Milana Bergama, Beča, Stokholma Arlande, Krfa i Malte. Sa Aerodroma Niš svoje letove ka Cirihu kraće i duže vreme obavljali su švajcarski prevoznici Germania Flug i njihov nacionalni prevoznik SWISS. Zahvaljujuci podršci države, Air Serbia je otvorila svoju bazu na Aerodromu Niš i povezala ga ka 12 novih linija , a među tim linijama se posle 10 godina pauze našao i Tivat, ali i mnoge druge nove destinacije širom Evrope. Tokom 2020. godine pandemija virisa COVID-19 broj linija je sveden na nekoliko destinacija od kraja marta do decembra. Posledica virusa smanjila je broj i broj putnika u odnosu na 2019. godinu za više od 60%. 2021. godina predstavlja godinu oporavka koji je vrlo spor, a u kome se očekuje da se broj destinacija i putnika poveća kako se ograničenja za putovanja širom sveta budu ukidala ukoliko pandemija virusa COVID-19 bude jenjavala. Od 2022. godine Air Serbia nastavlja sa novim ugovorom da leti ka 7 destinacija uvodeći neke nove poput Beograda, Istanbula, Kelna i Atine. Kako se situacija sa pandemijom virusa COVID-19 promenila na bolje i uslovi putovanja su se u značajnoj meri poboljšali, tokom ove godine prema najavama rukovodstva Aerodroma Srbije i Aerodrom Niš očekuje značajno povećanje broja putnika, ali i veliki broj novih čarter destinacija tokom letnje sezone.
Tekst: A.P.
Fly from Niš
Коментари
Постави коментар