Пређи на главни садржај

[GODIŠNJICA] Pre 87 godina iz Niša poleteo prvi putnički avion

1.maja ove godine navršila se 87. godišnjica od prvog komercijalnog leta koja je istorijski veoma važna za razvoj našeg grada, ali i Srbije. 1. maja 1935. godine prva nacionalna avio-kompanija "Aeroput" uvrstila je i Niš u svoj red letenja, i to na međunarodnoj liniji koja je povezivala Srbiju, Makedoniju i Grčku.

Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP
nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com)
Tada je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao na redovnoj liniji Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.

Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine
(foto: timetableimages.com)
Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".

Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".

Plakat na kome se i Niš
našao kao destinacija
(izvor: Sto godina
srpske avijatike u
Nišu)
Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.

Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."
Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke.

Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima
(foto:pinterest.com)














Naredne godine, takođe u letnjem periodu, iz Niša se letelo za Beograd i Skoplje. U Godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva ostalo je zabeleženo da je u 1936. godine bilo više putnika na linijima Niš - Beograd i Beograd - Niš, nego na linijma iz Niša do Skoplja i obrnuto.

Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.

Novi podaci do kojih smo istraživanjem došli, jeste da se iz Niša prema Skoplju odnosno Beogradu letelo i tokom letnje sezone 1940.godine.

Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info)






 Tri decenije čekanja na nove avio-linije

Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk stranici
Pozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.

Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat
(foto: delcampe.net)
Već 1973.godine sa vojnog aerodroma obavljani su sezonski letovi za Tivat i Split, a već naredne se letelo i za Dubrovnik. Zagrebačka avio-kompanija ,,Pan Adria" 1975. godine u saradnji sa "JAT"-om uvrstila je u svoj red letenja i aerodrom u Nišu. Te godine prevoz putnika se vršio na linijama Beograd-Mostar-Niš-Tivat, Split-Niš, Skoplje-Niš-Zagreb i Skoplje-Niš-Beograd-Titograd-Tivat. "JAT" je leteo ka primorju tokom letnih sezona sve do 1977.godine.

Sa civilnim aerodromom došli i problemi

Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog
otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš)
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do svečanog otvaranja civilnog aerodroma Niš 1986.godine, sletanjem prvog aviona "JAT"-a iz Beograda. Od te godine niški aerodrom do danas se suočavao sa poteškoćama u funkcionisanju, odnosno nemogućnosti da postane aerodrom sa redovnim redom letenja, iako su ga koristile mnoge svetski poznate avio-kompanije iz Evrope poput "Adria Airways", "Lufthansa", "Montenegro Airlines", "TWA", "Crossair","Belavia", "Olimpic Airways"...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 35 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2021.) <<< 


>>> 2019. godine u manifestaciji Noć Muzeja održana je multimedijalna izložba "Krila Vilingrada" u kojoj je hronološki prikazana istorija razvoja civilne i vojne avijacije u Nišu od 1912.godine do danas. <<<  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja


Air Serbia otvara svoju bazu leta 2019.godine u Nišu
(foto: FB Aerodrom Niš)

Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine redovno saobraća prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air. Danas obavlja prevoz putnika na 5 destinacija i to do Bazela, Dortmunda, Malmea, Memingena i Beča. Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći niskotarifni avio-prevoznik u Evropi, irski Ryanair koji trenutno saobraća ka 5 destinacija  i to do Milana Bergama, Beča, Stokholma Arlande, Krfa i Malte. Sa Aerodroma Niš svoje letove ka Cirihu kraće i duže vreme obavljali su švajcarski prevoznici Germania Flug i njihov nacionalni prevoznik SWISS. Zahvaljujuci podršci države, Air Serbia je otvorila svoju bazu na Aerodromu Niš i povezala ga ka 12 novih linija , a među tim linijama se posle 10 godina pauze našao i Tivat, ali i mnoge druge nove destinacije širom Evrope. Tokom 2020. godine pandemija virisa COVID-19 broj linija je sveden na nekoliko destinacija od kraja marta do decembra. Posledica virusa smanjila je broj i broj putnika u odnosu na 2019. godinu za više od 60%. 2021. godina predstavlja godinu oporavka koji je vrlo spor, a u kome se očekuje da se broj destinacija i putnika poveća kako se ograničenja za putovanja širom sveta budu ukidala ukoliko pandemija virusa COVID-19 bude jenjavala. Od 2022. godine Air Serbia nastavlja sa novim ugovorom da leti ka 7 destinacija uvodeći neke nove poput Beograda, Istanbula, Kelna i Atine. Kako se situacija sa pandemijom virusa COVID-19 promenila na bolje i uslovi putovanja su se u značajnoj meri poboljšali, tokom ove godine prema najavama rukovodstva Aerodroma Srbije i Aerodrom Niš očekuje značajno povećanje broja putnika, ali i veliki broj novih čarter destinacija tokom letnje sezone. 



Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

VELIKA AKCIJA RYANAIR-a: 1+1 karta "upola" cene

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ryanair nastavlja da iznenadjuje svoje putnike zanimljivim akcijama. Irski niskotarifni avio-prevoznik svojim putnicima iz Niša na zvaničnom  sajtu  nudi karte po ceni već od 10,99€ po sistemu 1+1 GRATIS . AKCIJA VAŽI SAMO DANAS ZA LETOVE U PERIODU TOKOM MAJA MESECA. Ovom akcijom obuhvaćene su sve aktuelne destinacije iz Niša na letovima Ryanair-a.  NAPOMENA :  Podsećamo sve naše čitaoce da se još jednom informišu oko uslova putovanja za ulazak u zemlju koju planiraju da lete  preko sajta avio-kompanije  ili  IATA Travel centra , kako ne bi bili odbijeni sa leta ukolko nemaju traženu dokumentaciju. Tekst: A.P. Fly from Niš

Wizz Air od juna u novom terminu leti za Malme i Beč

ilustracija; (foto: FB Aerodrom Niš) Tokom letnje sezone Wizz Air će određene letove sa Aerodroma Konstantin Veliki Niš obavljati u drugim terminima. Wizz Air će ipak nastaviti da leti ka Beču svakog ponedeljka, srede i petka, dok će letove ka Malmeu obavljati svakog četvrtka i nedelje.  Wizz Air je tokom juna meseca planirao da svoje letove ka Beču obavlja svakog utorka, četvrtka i subote, baš kao što to trenutno obavlja Ryanair, međutim ipak su odlučili da svoje letove nude putnicima iz Niša u terminima koji su obavljali letove od početka zimske sezone. Wizz Air će letove ka Beču od juna meseca obavljati u terminu 12:15h sletanje, 12:50h poletanje iz Niša. Od 15. juna Wizz Air će vratiti treći let ka Beču, sredom, u istom terminu.  Wizz Air i Ryanair će nastaviti dakle da nude putnicima letove sa Aerodroma Konstantin Veliki 6 puta nedeljno odnosno ponedeljkom (Wizz Air), utorkom (Ryanair), sredom (Wizz Air), četvrtkom (Ryanair), petkom (Wizz Air), subotom (Rynaair). Od 2. juna mađars

U toku radovi na izgradnji novog putničkog terminala Aerodroma Niš

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Tokom protekle nedelje predstavnici ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture na čelu sa ministrom Tomislavom Momirovićem obišli su radove na izgradnji i dogradnji starog putničkog terminala Aerodroma u Nišu. ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ministar se tom prilikom uverio da radovi koji traju već dva meseca idu u odličnom dinamikom i da je više nego zadovoljan onim video. On je tom prilikom istakao da je za državu Srbiju izuzetno značajna modernizacija Aerodroma Konstantin Veliki Niš i da će kroz naredni period ovo doprineti još boljoj povezanosti Niša sa Evropom, ali i svetom. ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Dogradnja tеrminalnе zgradе omogućićе kapacitеt za 1,5 miliona putnika godišnjе i moći ćе da opsluži 6 vazduhoplova istovrеmеno. Imaćе 5 izlaza (gеjtova) i mogućnost korišćеnja avio mosta, što sada nе postoji. Imaćе oko 700m2 komеrcijalnog prostora i omogući ćе značajno bolji konfort putnika i vеći broj pratеćih sadrž