Пређи на главни садржај

[GODIŠNJICA] Prvi putnički avion poleteo iz Niša pre tačno 88 godina

1.maja ove godine navršava se 88. godišnjica od prvog komercijalnog leta koja je istorijski veoma važna za razvoj našeg grada, ali i Srbije. 1. maja 1935. godine prva srpska nacionalna avio-kompanija "Aeroput" uvrstila je i Niš u svoj red letenja, i to na međunarodnoj liniji koja je povezivala Srbiju, Makedoniju i Grčku.

Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP
nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com)
Tada je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao na redovnoj liniji Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.

Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine
(foto: timetableimages.com)
Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".

Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".

Plakat na kome se i Niš
našao kao destinacija
(izvor: Sto godina
srpske avijatike u
Nišu)
Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.

Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."
Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke.

Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima
(foto:pinterest.com)














Naredne godine, takođe u letnjem periodu, iz Niša se letelo za Beograd i Skoplje. U Godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva ostalo je zabeleženo da je u 1936. godine bilo više putnika na linijima Niš - Beograd i Beograd - Niš, nego na linijma iz Niša do Skoplja i obrnuto.

Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje.
Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info)
Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.

 
Novi podaci do kojih smo istraživanjem došli, jeste da se iz Niša prema Skoplju odnosno Beogradu letelo i tokom letnje sezone 1940.godine.


Letovi Pan Adria-e iz Niša
 
 Tri decenije čekanja na nove avio-linije

Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk stranici
Pozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.

Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat
(foto: delcampe.net)
Već 1973.godine sa vojnog aerodroma obavljani su sezonski letovi za Tivat i Split, a već naredne se letelo i za Dubrovnik. Zagrebačka avio-kompanija ,,Pan Adria" 1975. godine u saradnji sa "JAT"-om uvrstila je u svoj red letenja i aerodrom u Nišu. Te godine prevoz putnika se vršio na linijama Beograd-Mostar-Niš-Tivat, Split-Niš, Skoplje-Niš-Zagreb i Skoplje-Niš-Beograd-Titograd-Tivat. "JAT" je leteo ka primorju tokom letnih sezona sve do 1977.godine.

Sa civilnim aerodromom došli i problemi

Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog
otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš)
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do svečanog otvaranja civilnog aerodroma Niš 1986.godine, sletanjem prvog aviona "JAT"-a iz Beograda. Od te godine niški aerodrom do danas se suočavao sa poteškoćama u funkcionisanju, odnosno nemogućnosti da postane aerodrom sa redovnim redom letenja, iako su ga koristile mnoge svetski poznate avio-kompanije iz Evrope poput "Adria Airways", "Lufthansa", "Montenegro Airlines", "TWA", "Crossair","Belavia", "Olimpic Airways"...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 35 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2021.) <<< 


>>> 2019. godine u manifestaciji Noć Muzeja održana je multimedijalna izložba "Krila Vilingrada" u kojoj je hronološki prikazana istorija razvoja civilne i vojne avijacije u Nišu od 1912.godine do danas. <<<  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja


Air Serbia otvara svoju bazu leta 2019.godine u Nišu
(foto: FB Aerodrom Niš)

Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine redovno saobraća prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air. Danas obavlja prevoz putnika na 5 destinacija i to do Bazela, Dortmunda, Malmea, Memingena i Beča. Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći niskotarifni avio-prevoznik u Evropi, irski Ryanair koji trenutno saobraća ka 4 destinacije  i to do Beča, Stokholma Arlande, Krfa i Malte. Sa Aerodroma Niš svoje letove ka Cirihu kraće i duže vreme obavljali su švajcarski prevoznici Germania Flug i njihov nacionalni prevoznik SWISS. Zahvaljujuci podršci države, Air Serbia je otvorila svoju bazu na Aerodromu Niš i povezala ga ka 12 novih linija , a među tim linijama se posle 10 godina pauze našao i Tivat, ali i mnoge druge nove destinacije širom Evrope. Tokom 2020. godine pandemija virisa COVID-19 broj linija je sveden na nekoliko destinacija od kraja marta do decembra. Posledica virusa smanjila je broj i broj putnika u odnosu na 2019. godinu za više od 60%. 2021. godina predstavlja godinu oporavka koji je vrlo spor, a u kome se očekuje da se broj destinacija i putnika poveća kako se ograničenja za putovanja širom sveta budu ukidala ukoliko pandemija virusa COVID-19 bude jenjavala. Od 2022. godine Air Serbia nastavlja sa novim ugovorom da leti ka 7 destinacija uvodeći neke nove poput Beograda, Istanbula, Ljubljane, Frankfurt Hana, Kelna, Tivta i Atine. Ovog leta niški aerodrom očekuje rekordan broj čarter destinacija, čak i 4, i to do Antalije, Alanje, Monastira i Hurgade.



Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

Zimski red letenja od sutra na snazi. Letite iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope

(ilustracija; foto: FB Aerodrom Niš) Na niškom aerodromu "Konstantin Veliki" od sutra počinje da važi i da se primenjuje zimski red letenja koji traje od 27. oktobra do 29. marta naredne godine. Broj destinacija u odnosu na prethodnu sezonu biće manji, ali i pored toga putnici će biti u prilici da direktno ili sa presedanjem stignu na svoju konačnu destinaciju. Zimski red letenja koji od sutra stupa na snagu putnicima će omogućiti da tokom ove sezone lete iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope. Air Serbia će nuditi 5 destinacija, Wizz Air i Ryanair po 2 destinacije. Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia tokom ovog perioda nudi putnicima iz Niša direktne letove do Ljubljane, Kelna, Frankfurt Hana, Istanbula i Beograda. Pored direktnih destinacija Air Serbia direktno preko Beograda, ali i preko svojih codeshare partnera Qatar Airways-a i Turkish Airlines-a, nudi i veliki broj destinacija širom sveta. Najveća dva niskotarifna avio-prevoznika u Evropi, Wizz Air i Ryanair, putnicima

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2024 / JANUAR 2025

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembra meseca 2024. godine i januara meseca 2025. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 20,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 2459 RSD / 3069 RSD F

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - NOVEMBAR / DECEMBAR 2024

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom novembra i decembra meseca, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Novembar / Decembar Ryanair 24,79€ / 20,99€ Malta(MLA) Novembar / Decembar Ryanair 19,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Novembar / Decembar Wizz Air 9839 RSD / 2459 RSD Memingen(FMM) Novembar / Decembar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Frankfurt Han(HHN) No

Do gradova bivše Jugoslavije letom iz Niša preko Beograda

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Sarajevo, Tivat, Zagreb, Podgorica i Ljubljana su samo neke od destinacija bivše Jugoslave ka kojima srpski nacionalni avio-prevoznik Air Serbia omogućava putnicima iz Niša direktno preko Beograda da lete do njih. Neke od ovih destinacija bile su i redovne linije sa Aerodroma Konstantin Veliki krajem 80-tih i tokom 2000-tih poput Zagreba (JAT) ili Podgorice (Montenegro Airlines). Air Serbia podsetimo da iz Niša obavlja redovne direktne letove ka Ljubljani, glavnom gradu Slovenije, tokom cene godine, ali i zahvaljujući redovnim letovima do Beograda letovi do Ljubljane su mogući i u tim danima (sredom ili nedeljom). Let za Tivat je sezonska destinacija tokom letnje sezone, pa su tokom zimske sezone oni mogući samo ukoliko se opredelite da presedate preko Aerodroma Nikola Tesla. Glavni gradovi Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Crne Gore odnosno Sarajevo, Zagreb i Podgorica takođe su dostupni sa niškog aerodroma sa presedenjem preko Beograda. Ove letove mo

SWISS planira da redovno leti od letnjeg reda letenja 2026. godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) SWISS će od naredne letnje sezone leteti samo tokom pika letnje sezone od 30. juna do 21. avgusta 2025. godine zbog manjka aviona u floti i dodatnih servisa, ali sa tendencijom da od letnje sezone 2026. godine lete celu sezonu. Direktor Knežević objašnjava da se i SWISS suočava sa dodatnim servisima, baš kao i Wizz Air, ali da su i pored toga uspeli da pronađu način da Niš ponovo uvrste u svoj red letenja. - SWISS iz tog razloga nije u mogućnosti da za sledeću letnju sezonu leti više iz Niša, ali su uspeli da neke biznis ture tokom leta smanje za Nemačku i tako omogućili da se naš aerodrom nađe u tom periodu na njihovoj mapi destinacija. Oni će leteti dva puta nedeljno svakog ponedeljka (u prepodnevnom terminu 09.05h sletanje u Niš i 09.50h poletanje za Cirih) i četvrtka ( u popodnevnom terminu 18.50h sletanje u Niš i 19.45h poletanje za Cirih).- ističe Knežević za TV Kopernikus SWISS će na liniji iz Niša u zavisnosti o kapaciteta punjenja kabine let