![]() |
Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com) |
Pre tačno 90 godina sa vojnog dela niškog aerodroma prvi put realizovan je putnički let iz Niša zahvaljujući inicijativi ondašnjeg premijera Dragiše Cvetkovića prvi srpski nacionalni avio-prevoznik "Aeroput"-a stavio je naš grad na mapu sveta.
"Aeroput" je prvog maja 1935. godine prvi put relizovao let na liniji Beograd - NIŠ - Skoplje -Bitolj - Solun. Let na liniji 2002 relizovan je u periodu od maja do oktobra sve do 1940. godine. Tokom 5 godina putnici iz Niša imali su prilike da u jutarnjim časovima čekajući avion iz Skoplja da za oko sat vremena lete do Beograda, dok je let u obrnutom smeru bio realizovan u popodnevnim časovima. Let do Skoplja trajao je oko 45 minuta.
![]() |
Simbolična razglednica povodom 90 godina od prvog putničkog leta iz Niša |
Zanimljivo je istaći da su putnici tokom prvih godina mogli sa presedanjem u Skoplju da lete do Bitolja odnosno Soluna. Karta na letu do Beograda koštala je ondašnjih 200 dinara, a "Aeroput" je za svoje putnike iz centra Niša organizovao autobuski prevoz omnibusom do aerodroma (preteča sadašnje kružne linije 34).
Sudbina je nekako namestila da se godišnjica sa jednom danom ranije pogodi sa sadašnjim letom naslednika prvog srpskog prevoznika Air Serbia-e koji je juče po letnjem redu letenja realizovao dva putnička leta do Beograda.
Puno je simbolike u tome da su u okviru obeležavanja godišnjice novinarske ekipe imale priliku da lete tj. da iz ugla putnika sa ostalim putnicima predstave let Air Serbia sa aerodroma “Konstantin Veliki” na liniji Niš – Beograd, kako to izgleda 90 godina kasnije. Kolege novinari nisu krili zadovoljstvo, a neki od njih su imali eto i priliku da i prvi put lete avionom upravo iz Niša.
Podsetimo da Air Serbia tokom godine putnike iz Niša prevozi 4 puta nedeljno u 2 termina. Letovi iz Niša ka Beogradu odvijaju se sredom i nedeljom, dok se letovi iz Beograda obavljaju utorkom i subotom. Karte su dostupne na zvaničnom sajtu nacionalnog avio-prevoznika Air Serbia.
U nastavku možete pročitati istorijat letenja od 1935. do 1940. godine.
Tada
je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad
Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao
na redovnoj liniji
Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.
Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine (foto: timetableimages.com) |
Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš". Ovaj avion koji je ponosno nosio ime našeg grada nažalost leteo je samo do 1936. godine kada je doživeo udes.
![]() |
Plakat na kome se i Niš našao kao destinacija (izvor: Sto godina srpske avijatike u Nišu) |
Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela"(u nekim zapisima stoji i da je hotel "Orijent" današnji Ambasador bio polazna tačka) za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke. Niš je prvom linijom do Skoplja preko Bitolja bio povezan do Soluna na insistiranje tadašnje grčke vlade da se linija do Skoplja upravo produži.
![]() |
Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima (foto:pinterest.com) |
Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info) |
Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Ova linija je nastavila da se obavlja i tokom letnje sezone 1940. godine.
Tekst: A.P.
Fly from Niš
Коментари
Постави коментар