Пређи на главни садржај

Devet decenija od prvog putničkog leta iz Niša

Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP
nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com)

Pre tačno 90 godina sa vojnog dela niškog aerodroma prvi put realizovan je putnički let iz Niša zahvaljujući inicijativi ondašnjeg premijera Dragiše Cvetkovića prvi srpski nacionalni avio-prevoznik "Aeroput"-a stavio je naš grad na mapu sveta.

"Aeroput" je prvog maja 1935. godine prvi put relizovao let na liniji Beograd - NIŠ - Skoplje -Bitolj - Solun. Let na liniji 2002 relizovan je u periodu od maja do oktobra sve do 1940. godine. Tokom 5 godina putnici iz Niša imali su prilike da u jutarnjim časovima čekajući avion iz Skoplja da za oko sat vremena lete do Beograda, dok je let u obrnutom smeru bio realizovan u popodnevnim časovima. Let do Skoplja trajao je oko 45 minuta.

Simbolična razglednica povodom 90 godina
od prvog putničkog leta iz Niša


Zanimljivo je istaći da su putnici tokom prvih godina mogli sa presedanjem u Skoplju da lete do Bitolja odnosno Soluna. Karta na letu do Beograda koštala je ondašnjih 200 dinara, a "Aeroput" je za svoje putnike iz centra Niša organizovao autobuski prevoz omnibusom do aerodroma (preteča sadašnje kružne linije 34).

Sudbina je nekako namestila da se godišnjica sa jednom danom ranije pogodi sa sadašnjim letom naslednika prvog srpskog prevoznika Air Serbia-e koji je juče po letnjem redu letenja realizovao dva putnička leta do Beograda. 

Puno je simbolike u tome da su u okviru obeležavanja godišnjice novinarske ekipe imale priliku da lete tj. da iz ugla putnika sa ostalim putnicima predstave let Air Serbia sa aerodroma “Konstantin Veliki” na liniji Niš – Beograd, kako to izgleda 90 godina kasnije.  Kolege novinari nisu krili zadovoljstvo, a neki od njih su imali eto i priliku da i prvi put lete avionom upravo iz Niša.

Podsetimo da Air Serbia tokom godine putnike iz Niša prevozi 4 puta nedeljno u 2 termina. Letovi iz Niša ka Beogradu odvijaju se sredom i nedeljom, dok se letovi iz Beograda obavljaju utorkom i subotom. Karte su dostupne na zvaničnom sajtu nacionalnog avio-prevoznika Air Serbia.

U nastavku možete pročitati istorijat letenja od 1935. do 1940. godine.

Tada je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao na redovnoj liniji Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.

Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine
(foto: timetableimages.com)
Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".

Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš". Ovaj avion koji je ponosno nosio ime našeg grada nažalost leteo je samo do 1936. godine kada je doživeo udes.

Plakat na kome se i Niš
našao kao destinacija
(izvor: Sto godina
srpske avijatike u
Nišu)
Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.

Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."
Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela"(u nekim zapisima stoji i da je hotel "Orijent" današnji Ambasador bio polazna tačka) za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke. Niš je prvom linijom do Skoplja preko Bitolja bio povezan do Soluna na insistiranje tadašnje grčke vlade da se linija do Skoplja upravo produži.

Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima
(foto:pinterest.com)














Naredne godine, takođe u letnjem periodu, iz Niša se letelo za Beograd i Skoplje. U Godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva ostalo je zabeleženo da je u 1936. godine bilo više putnika na linijima Niš - Beograd i Beograd - Niš, nego na linijma iz Niša do Skoplja i obrnuto.
Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info)

Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Ova linija je nastavila da se obavlja i tokom letnje sezone 1940. godine.
 
 
Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.

 
Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

[MAPA] Zatvorena petlja "Niš-sever" iz pravca Beograda. Putnicima na raspolaganju alternativni putni pravci.

(printscreen putevi-srbije.rs) Danas u 13 časova započeti su radovi na rehabilitaciji mosta petlje "Niš-sever" koja će biti zatvorena za saobraćaj do 14. januara naredne godine.Putnici koji dolaze iz severnih i juznih krajeva Srbije i regiona moraće da preko alternativnih putnih pravaca dodju na Aerodrom Niš. Ovo je vrlo važno za sve putnike koji se iz severnih i južnih krajeva Srbije upućuju ka niškom aerodromu "Konstantin Veliki". Tokom izvođenja radova na mostu nije moguće koristi petlju "Niš-sever" iz pravca Beograda odnosno Vranja. Na petlji Niš sever biće moguće isključenje iz pravca Pirota, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Beogradu. Za saobraćaj će biti zatvoreno isključenje na petlji Niš sever iz pravca Beograda, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Pirotu, i zaustavna saobraćajna traka u zoni stubova mosta u smeru ka petlji Trupale, dok će se saobraćaj odvijati voznom i preticajnom saobraćajnom trakom. Za sve koji dolaze sa ...

Ryanair planira ograničen broj dnevnih letova do Beča

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Irski niskotarifni avio-prevoznik Ryanair, omogućiće putnicima iz Niša ograničen broj dnevnih letova petkom za Beč. Letovi su planirani početkom zimskog reda letenja i to jedan let u jutarnjim časovima i jedan let u večernjim časovima. Ryanair će putnicima tako samo 31. oktobra i 7. novembra omogućiti dnevni polazak i povratak iz/ka Nišu odnosno iz/ka Beču sa jednim jutarnjim i noćnim letom. Petkom planira da leti u dva termina, jutarnji polazak planiran je za 07.35h, dok je većenji polazak planiran za 21.15h. Sletanje na niški aerodrom planirano je za 07.10h, odnosno 20.50h.Karte su dostupne po ceni već od 20,24€. Tokom zimskog reda letenja Ryanair će leteti 4 puta nedeljno, izuzev perioda katoličkog Božića kada će leteti 3 puta nedeljno. Letove će obavljati svakog ponedeljka, četvrtka, petka i nedelje. Cene karata se kreću već od 14,99€ i mogu se kupiti direktno preko sajta avio-kompanije, u turističkim agencijama širom Srbije, kao i na šalteru z...

Od danas u primeni zimski red letenja na Aerodromu Niš

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Jutros je zvanično poleteo prvi avion na redovnoj liniji Air Serbia-e za Beograd u zimskoj sezoni sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki" čime i zvanično stupio na snagu zimski red letenja. Tokom ove sezone iz Niša će biti dostupno 11 destinacija širom Evrope sa tri avio-prevoznika.  Najveći broj destinacija kao i prethodne sezone nudiće nacionalni avio-prevoznik Air Serbia koji će dva puta nedeljno odnosno svakog utorka i subote leteti do Istanbula, Ljubljane, Kelna i Frankfurt Hana. Četiri puta nedeljno obavljaće domaći saobraćaj između Beograda i Niša. Dolasci iz Beograda se obavljaju svakog utorka i subote u dva termina, a polasci za Beograd svake srede i nedelje u dva termina. Wizz Air će biti drugi avio-prevoznik iz Niša koji će ove godine imate veći broj destinacija u ponudi u odnosu na prethodnu zimsku sezonu. Pored redovnog Bazela odnosno Miluza (utorak, sreda, četvrtak*, subota, nedelja) i redovnog Memingena (ponedeljak, sreda,...

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2025 / JANUAR 2026

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembar 2025. i januar 2026. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 16,99€ / 19,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 14,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Dortmund(DTM)* Ja...

Bratislava se vraća! Wizz Air-om iz Niša od 16. decembra

ilustracija (foto: Fly from Niš) Mađarski niskotarifni avio-prevoznik Wizz Air od 16. decembra uvodi svoju novu liniju sa Aerodroma Konstantin Veliki Niš. Let do Bratislave obavljaće 3 puta odnosno 4 puta nedeljno tokom praznika Nekada veoma popularna destinacija Ryanair-a među našom dijasporom, ali i city-break turistima iz Slovačke i Češke, ponovo će se naći na mapi destinacija iz Niša. Letovi će se obavljati svakog utorka, četvrtka, subote (tokom praznika do 15. januara) i nedelje. Wizz Air planira da 4 puta nedeljno planira da leti i tokom naredne letnje sezone. Cene karata se kreću već od 2209 rsd i mogu se kupiti direktno preko sajta Wizz Air-a, u turističkim agencijama ovlašćenim za prodaju avio-karata širom Srbije, kao i na šalteru za prodaju avio-karata na aerodromu Niš. Podsetimo da je Ryanair leteo na ovoj liniji u periodu od 2016. do 2020. godine, a nakon toga od 2021. godine Ryanair je uveo liniju do Beča. Wizz Air je leteo inače do Beča od novembra 2018. do marta 2024. go...