Пређи на главни садржај

[GODIŠNJICA] 86 godina od prvog komercijalnog leta iz Niša

1.maja ove godine navršila se 86. godišnjica od prvog komercijalnog leta koja je istorijski veoma važna za razvoj našeg grada, ali i Srbije. 1. maja 1935. godine prva nacionalna avio-kompanija "Aeroput" uvrstila je i Niš u svoj red letenja, i to na međunarodnoj liniji koja je povezivala Srbiju, Makedoniju i Grčku.

Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP
nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com)
Tada je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao na redovnoj liniji Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.

Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine
(foto: timetableimages.com)
Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".

Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".

Plakat na kome se i Niš
našao kao destinacija
(izvor: Sto godina
srpske avijatike u
Nišu)
Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.

Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."
Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke.

Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima
(foto:pinterest.com)
Naredne godine, takođe u letnjem periodu, iz Niša se letelo za Beograd i Skoplje. U Godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva ostalo je zabeleženo da je u 1936. godine bilo više putnika na linijima Niš - Beograd i Beograd - Niš, nego na linijma iz Niša do Skoplja i obrnuto.

Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.

Novi podaci do kojih smo istraživanjem došli, jeste da se iz Niša prema Skoplju odnosno Beogradu letelo i tokom letnje sezone 1940.godine.

Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info)



 Tri decenije čekanja na nove avio-linije

Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk stranici
Pozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.

Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat
(foto: delcampe.net)
Već 1973.godine sa vojnog aerodroma obavljani su sezonski letovi za Tivat i Split, a već naredne se letelo i za Dubrovnik. Zagrebačka avio-kompanija ,,Pan Adria" 1975. godine u saradnji sa "JAT"-om uvrstila je u svoj red letenja i aerodrom u Nišu. Te godine prevoz putnika se vršio na linijama Beograd-Mostar-Niš-Tivat, Split-Niš, Skoplje-Niš-Zagreb i Skoplje-Niš-Beograd-Titograd-Tivat. "JAT" je leteo ka primorju tokom letnih sezona sve do 1977.godine.

Sa civilnim aerodromom došli i problemi

Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog
otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš)
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do svečanog otvaranja civilnog aerodroma Niš 1986.godine, sletanjem prvog aviona "JAT"-a iz Beograda. Od te godine niški aerodrom do danas se suočavao sa poteškoćama u funkcionisanju, odnosno nemogućnosti da postane aerodrom sa redovnim redom letenja, iako su ga koristile mnoge svetski poznate avio-kompanije iz Evrope poput "Adria Airways", "Lufthansa", "Montenegro Airlines", "TWA", "Crossair","Belavia", "Olimpic Airways"...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 35 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2016.) <<< 


>>> 2019. godine u manifestaciji Noć Muzeja održana je multimedijalna izložba "Krila Vilingrada" u kojoj je hronološki prikazana istorija razvoja civilne i vojne avijacije u Nišu od 1912.godine do danas. <<<  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja


Air Serbia otvara svoju bazu leta 2019.godine u Nišu
(foto: FB Aerodrom Niš)

Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine godine redovno saobraća prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air danas obavlja prevoz putnika na 5 destinacija i to do Bazela, Dortmunda, Malmea, Memingena i Beča. Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair koji trenutno saobraća ka 4 destinacije  i to do Milana Bergama, Bratislave, Berlina i Malte. Sa Aerodroma Niš svoje letove ka Cirihu kraće i duže vreme obavljaji su švajcarski prevoznici Germania Flug i njihov nacionalni prevoznik SWISS. Zahvaljujuci podršci države, Air Serbia je otvorila svoju bazu na Aerodromu Niš i povezala ga ka 12 novih linija , a među tim linijama se posle 10 godina pauze našao i Tivat, ali i mnoge druge nove destinacije širom Evrope. Tokom 2020. godine pandemija virisa COVID-19 broj linija je sveden na nekoliko destinacija od kraja marta do decembra. Posledica virusa smanjila je broj i broj putnika u odnosu na 2019. godinu za više od 60%. 2021. godina predstavlja godinu oporavka koji je vrlo spor, a u kome se očekuje da se broj destinacija i putnika poveća kako se ograničenja za putovanja širom sveta budu ukidala ukoliko pandemija virusa COVID-19 bude jenjavala.



Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

NOVA LINIJA RYANAIR-a! Iz Niša za Stokholm Arlandu od zimske sezone

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair objavio je danas na svom sajtu do će od 31. oktobra ponovo leteti do Stokholma, ali umesto Skavste ovoga puta leteće do glavnog aerodroma Arlande.  Ryanair će obavljati ove letove svakog četvrtka i nedelje, a cene karata se kreću od 40,99€. Letove će obavljati Malta Air, deo Ryanair grupacije, avionom tipa Boing 737-800 kapaciteta 189 sedećih mesta.  Karte se mogu već sada kupiti na sajtu Ryanair-a. Podsetimo da je ova avio-kompanije već najavila dve nove linije ovog leta i to ka Beču i ka Krfu od 3. odnosno 4. jula.  Tekst: A.P. Fly from Niš

Iz Niša nikad više destinacija, cene Ryanair-ovih karata sve niže

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Najveći evropski niskotarifni avio-prevoznik Ryanair planira da skoro nakon godinu dana pauze ponovo obnovi odnosno da uspostavi nove letove sa Aerodroma Konstatin Veliki Niš nudeći svakog dana sve niže cene avio-karata ka 7 destinacija. Ryanair planira da tokom juna uspostavi letove ka Milanu odnosno Bergamu čije se karte tokom mogu naći po ceni već od 9,99€ odnosno ka Malti po ceni već od 14,99€. Svoje prve nove linije ka Beču i Krfu planira da uspostavi prvih dana jula meseca, a čije se cene karata mogu naći po ceni već od 16,99€ odnosno 27,99€. Tokom zimske sezone Ryanair planira da uspostavi ponovo letove ka Bratislavi i Berlinu odnosno aerodromu Branderburg čije se cene karata kreću već od 23,24€ odnosno 28,24€. Ryanair takođe planira obnovu saobraćaja i ka Stokholmu, ali ovoga puta ka novom aerodromu odnosno glavnom Arlanda. Cena karata ka ovoj destinaciji se kreće već od 40,99€. Podsećamo Vas ovom prilikom da su i dalje na snazi ograničenja z

Majski letovi Ryanair-a iz Niša po ceni već od 9,99€

ilustracija; (foto: FB Aerodrom Niš) Putnici će od 17. maja odnosno od 18. maja ponovo moći da lete sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki" ka Milanu Bergamu i Malti zahvaljujući najvećem niskotarifnom avio-prevozniku u Evropi Ryanair-u.  Cene karata za ove destinaije se kreće po ceni već od 9,99€. Podsetimo da Ryanair planira da od 3. jula pokrene letove i za Beč , a čija se cena karte kreće već od 37,99€.  Karte možete za sve ove destinacije kupiti na sajtu avio-kompanije, u agencijama ovlašćenim za prodaju avio-karata kao i u holu terminalne zgrade Aerodroma Niš.  Tekst: A.P. Fly from Niš