Пређи на главни садржај

[GODIŠNJICA] 86 godina od prvog komercijalnog leta iz Niša

1.maja ove godine navršila se 86. godišnjica od prvog komercijalnog leta koja je istorijski veoma važna za razvoj našeg grada, ali i Srbije. 1. maja 1935. godine prva nacionalna avio-kompanija "Aeroput" uvrstila je i Niš u svoj red letenja, i to na međunarodnoj liniji koja je povezivala Srbiju, Makedoniju i Grčku.

Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP
nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com)
Tada je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao na redovnoj liniji Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.

Mreža linija "Aeroputa" 1936.godine
(foto: timetableimages.com)
Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".

Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".

Plakat na kome se i Niš
našao kao destinacija
(izvor: Sto godina
srpske avijatike u
Nišu)
Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.

Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."
Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke.

Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima
(foto:pinterest.com)
Naredne godine, takođe u letnjem periodu, iz Niša se letelo za Beograd i Skoplje. U Godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva ostalo je zabeleženo da je u 1936. godine bilo više putnika na linijima Niš - Beograd i Beograd - Niš, nego na linijma iz Niša do Skoplja i obrnuto.

Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.

Novi podaci do kojih smo istraživanjem došli, jeste da se iz Niša prema Skoplju odnosno Beogradu letelo i tokom letnje sezone 1940.godine.

Red letenja Aeroputa za 1940.godinu (foto: paluba.info)



 Tri decenije čekanja na nove avio-linije

Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk stranici
Pozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.

Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat
(foto: delcampe.net)
Već 1973.godine sa vojnog aerodroma obavljani su sezonski letovi za Tivat i Split, a već naredne se letelo i za Dubrovnik. Zagrebačka avio-kompanija ,,Pan Adria" 1975. godine u saradnji sa "JAT"-om uvrstila je u svoj red letenja i aerodrom u Nišu. Te godine prevoz putnika se vršio na linijama Beograd-Mostar-Niš-Tivat, Split-Niš, Skoplje-Niš-Zagreb i Skoplje-Niš-Beograd-Titograd-Tivat. "JAT" je leteo ka primorju tokom letnih sezona sve do 1977.godine.

Sa civilnim aerodromom došli i problemi

Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog
otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš)
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do svečanog otvaranja civilnog aerodroma Niš 1986.godine, sletanjem prvog aviona "JAT"-a iz Beograda. Od te godine niški aerodrom do danas se suočavao sa poteškoćama u funkcionisanju, odnosno nemogućnosti da postane aerodrom sa redovnim redom letenja, iako su ga koristile mnoge svetski poznate avio-kompanije iz Evrope poput "Adria Airways", "Lufthansa", "Montenegro Airlines", "TWA", "Crossair","Belavia", "Olimpic Airways"...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 35 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2016.) <<< 


>>> 2019. godine u manifestaciji Noć Muzeja održana je multimedijalna izložba "Krila Vilingrada" u kojoj je hronološki prikazana istorija razvoja civilne i vojne avijacije u Nišu od 1912.godine do danas. <<<  
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja


Air Serbia otvara svoju bazu leta 2019.godine u Nišu
(foto: FB Aerodrom Niš)

Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine godine redovno saobraća prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air danas obavlja prevoz putnika na 5 destinacija i to do Bazela, Dortmunda, Malmea, Memingena i Beča. Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair koji trenutno saobraća ka 4 destinacije  i to do Milana Bergama, Bratislave, Berlina i Malte. Sa Aerodroma Niš svoje letove ka Cirihu kraće i duže vreme obavljaji su švajcarski prevoznici Germania Flug i njihov nacionalni prevoznik SWISS. Zahvaljujuci podršci države, Air Serbia je otvorila svoju bazu na Aerodromu Niš i povezala ga ka 12 novih linija , a među tim linijama se posle 10 godina pauze našao i Tivat, ali i mnoge druge nove destinacije širom Evrope. Tokom 2020. godine pandemija virisa COVID-19 broj linija je sveden na nekoliko destinacija od kraja marta do decembra. Posledica virusa smanjila je broj i broj putnika u odnosu na 2019. godinu za više od 60%. 2021. godina predstavlja godinu oporavka koji je vrlo spor, a u kome se očekuje da se broj destinacija i putnika poveća kako se ograničenja za putovanja širom sveta budu ukidala ukoliko pandemija virusa COVID-19 bude jenjavala.



Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - FEBRUAR / MART 2025

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom februara i marta meseca 2025. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Februar / Mart Ryanair 16,99€ / 16,99€ Malta(MLA) Februar / Mart Ryanair 16,99€ / 15,99€ Bazel Miluz(MLH) Februar / Mart Wizz Air 3689 RSD / 2459 RSD Memingen(FMM) Februar / Mart Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Frankfurt Han(HHN) Februa...

[SLIKA DANA] Novogodišnja slika sa niškog aerodroma. Alternacija 7 aviona

Puna stajanka niškog aerodroma (foto: FB Aerodrom Niš) U danu kada smo ispraćali staru i dočekivali novu godinu, 31. decembar 2024. godine ostaće zabeležen kao dan kada je zbog guste magle na Aerodromu Nikola Tesla preusmereno na Aerodrom Konstantin Veliki čak 7 aviona. U Niš su tokom noći i dana avioni dolazali iz Sofije, Praga, Beča, Nirnberga, Salcburga, Pariza i Ljubljane. Aerodrom Niš je pored opsluge alternativnih letova imao i redovan saobraćaj, pa je tokom popodneva u jednom trenutku bilo parkirano čak 8 vazduhoplova Air Serbia-e i to 1 Erbas A319, 1 Erbas A320, 6 ATR 72-600. Tekst: A.P. Fly from Niš

Niški aerodrom u potrazi za novim linijama i partnerima

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Rukovodstvo niškog aerodroma "Konstantin Veliki" uzeće učešće na 21. "Connect" forumu posvećenom razvoju linija koji se ove godine održava u španskom gradu Đironi. Pored predstavnika niškog aerodroma, Srbiju će predstavljati i nacionalni avio-prevoznik Air Serbia, ali i beogradski aerodrom "Nikola Tesla". Na "Connect" forumu koji će se održati od 3. do 5. februara ove godine prijavilo se veliki broj avio-kompanija iz okruženja, zapadne Evrope i sveta. Pored Wizz Air-a, Ryanair-a, SWISS-a i Air Serbia-a koji lete iz Niša, učestvovaće i Volotea, Vueilnig, Turkish Airlines, Transavia, LOT, Lufthansa, Luxair, Norwegian, Iberia, Icelandair, Easyjet, Eurowings, kanadski Westjet i drugi. Prema pisanju " EX-YU Aviation News "-a pored predstavnika Srbije, na forumu će učestvovati i drugi aerodromi i avio-prevoznici bivše Jugoslavije poput Croatia Airlines, ETF Airways, aerodroma Dubrovnik, Osijek, Zadar i Banj...

Akcija niskih cena Ryanair-a i Wizz Air-a iz Niša

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Dva najveća niskotarifna avio-prevoznika u Evropi, Ryanair i Wizz Air, a koji lete i iz Niša, danas svojim putnicima nude niske cene avio-karata za letove do kraja zimske sezone. Ryanair nudi promotivne cene avio-karata do Beča, snižene za 20%, i to za period putovanja izmedju januara i marta meseca ove godine. Sa druge strane, Wizz Air na svom sajtu nudi povoljne cene avio-karata za Memingen i Bazel Miluz. Sniženja su na snazi i za putnike sa članstvom Wizz Discount Club-a, kao i regularne putnike. Ukoliko ste član Wizz Discount Club-a karte možete naći po ceni već od 1244 dinara koliko košta karta do Bazela odnosno Miluza, a ukoliko ste regularni putnik cene karata se kreću već od 1987,20 dinara koliko košta karta do Memingena. Za više informacija u vezi avio-karata posetite sajt Ryanair -a ili Wizz Air -a. Tekst: A.P. Fly from Niš

Čak 11 aviona koristilo niški aerodrom zbog magle u Beogradu i Skoplju

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Tokom novogidišnjih dana u periodu 30. decembra do 2. januara 2025. godine zbog složenih meteo uslova na aerodromima u Beogradu i Skoplju 11 aviona koristilo je niški aerodrom kao alternativni. Gusta magla preusmerela je 10 aviona Air Serbia-a i 1 avion Wizz Air-a koji su sletali tokom tih dana na Aerodrom Konstantin Veliki. Avioni su dolazili iz Brisela, Pariza, Praga, Beča, Salcburga, Ljubljane, Sofije i Nirnberga.  - Aerodromske službe za prihvat i otpremu aviona su tokom prazničnih noći pokazale da su u svakom trenutku spremne i obučene da svoj posao odrade na najvišem mogućem nivou i budu na visini zadatka. Niški aerodrom je inače tehnički opremljen za prihvat većeg broja aviona sa drugih aerodroma, u zavisnosti od tipa aviona i do 10 u istom trenutku. - kažu na niškom aerodromu Treba istaći da je niški aerodrom opslužio čak 8 aviona Air Serbia-a tipa ATR72-600 od ukupno 10 koliko ih ima trenutno u floti, a koji su u jednom trenutku...