Na današnji dan 1935.godine prva nacionalna avio-kompanija "Aeroput" uvrstila je i
Niš u svoj red letenja, i to na međunarodnoj liniji koja je povezivala Srbiju,
Makedoniju i Grčku.
Tada
je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad
Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao
na redovnoj liniji
Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.
Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".
Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".
Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.
Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
Naredne godine, takođe
u letnjem periodu, iz Niša se letelo za Beograd
i Skoplje. U Godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva ostalo je zabeleženo da
je u 1936. godine bilo više putnika na linijima Niš - Beograd i Beograd - Niš, nego na linijma iz Niša do Skoplja i
obrnuto.
Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.
Tri decenije čekanja na nove avio-linije
Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.
Već 1973.godine sa vojnog aerodroma obavljani su sezonski letovi za Tivat i
Split, a već naredne se letelo i za Dubrovnik.
Zagrebačka avio-kompanija ,,Pan Adria" 1975. godine u saradnji sa
"JAT"-om uvrstila je u svoj red letenja i aerodrom u Nišu. Te godine
prevoz putnika se vršio na linijama Beograd-Mostar-Niš-Tivat, Split-Niš,
Skoplje-Niš-Zagreb i Skoplje-Niš-Beograd-Titograd-Tivat.
Sa civilnim aerodromom došli i problemi
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu
sve do svečanog otvaranja civilnog aerodroma Niš 1986.godine, sletanjem prvog
aviona "JAT"-a iz Beograda. Od te godine niški aerodrom do danas se
suočavao sa poteškoćama u funkcionisanju, odnosno nemogućnosti da postane
aerodrom sa redovnim redom letenja, iako su ga koristile mnoge svetski poznate
avio-kompanije iz Evrope poput "Adria Airways",
"Lufthansa", "Montenegro Airlines", "TWA",
"Crossair","Belavia", "Olimpic Airways"...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 30 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2016.) <<<
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja
Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine godine redovno saobraća prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air koja je letela do sredine avgusta 2016.godine samo ka Bazelu i Malmeu. Nakon tog perioda uspostavlja još 3 linija i to ka Memingenu, Ajndhovenu i Dortmundu.Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair i to ka 4 destinacije tokom druge polovine 2016.godine. I druge avio-kompanije su našle interesa da pokrenu letove iz Niša, pa je tako SWISS 2.aprila uspostavio direktnu liniju Niš-Cirih, a očekuje se da će od 23.juna i još jedna švajcarska avio-kompanija Germania Flug započeti svoje letove ka istoj destinaciji.
Tekst: A.P.
Fly from Niš
Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com) |
Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".
Plakat na kome se i Niš našao kao destinacija (izvor: Sto godina srpske avijatike u Nišu) |
Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".
Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.
Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke.
Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima (foto:pinterest.com) |
Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.
Tri decenije čekanja na nove avio-linije
Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk straniciPozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.
Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat (foto: delcampe.net) |
Sa civilnim aerodromom došli i problemi
Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš) |
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 30 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2016.) <<<
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja
SWISS u Nišu (foto: Fly from Niš) |
Tekst: A.P.
Fly from Niš
Još dok sam živeo u Nišu, čuo sam priču da je pre drugog svetskog rata, dva puta nedeljno iz Niša leteo avion za Pariz kojim je iz Niške mlekare nošen jogurt u Francusku. Ne znam dal je ovo tačno, al lepo zvuči. Trebalo bi proveriti taj podatak .
ОдговориИзбришиAerodrom Nis koristio sam jos kao dete, kada sam putovao za Split klipnim avionom. Jedino cega se secam jesu nekakve zelene tarabe na aerodromu, a mislim da sam cuo da je mesto aerodromske zgrade postojao sator. Leteo sam iz Nisa za Split i daleke 1988. godine, a zatim 2004. za Tivat. Nakon toga vise nisam leteo, ali Boze zdravlja, letecu ponovo. SVE ZA NIS, SVI ZA NIS.
ОдговориИзбриши