Пређи на главни садржај

Pre tačno 82 godine poleteo prvi putnički avion iz Niša

Na današnji dan 1935.godine prva nacionalna avio-kompanija "Aeroput" uvrstila je i Niš u svoj red letenja, i to na međunarodnoj liniji koja je povezivala Srbiju, Makedoniju i Grčku.

Avion "Aeroput"-a tipa "Spartan Kruzer II" reg. oznake YU-SAP
nosio naziv "Niš" (foto: aeropoxy.wordpress.com)
Tada je, kako u knjizi "Sto godina srpske avijatike u Nišu" pišu Milorad Petković i Dušan Senćanski, niški aerodrom kod Medoševca prvi put našao na redovnoj liniji Beograd - NIŠ - Skoplje - Bitolj - Solun.

Ona se, prema podacima do kojih su došli ovi autori, obavljala u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra novim tromotornim avionima tipa "Spartan kruzer II" i čak i tada izuzetno starim jednomotornim avionima tipa "Potez 29-2".
Plakat na kome se i Niš
našao kao destinacija
(izvor: Sto godina
srpske avijatike u
Nišu)

Retko ko u Nišu zna da je treći avion "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv "Niš".

Ovaj grad, koji se brzo razvijao kao trgovački i industrijsko-privredni centar imao je potrebu za bržim i savremenijim prevozom. Interesovanja je bilo i iz drugih većih centara tadašnje Jugoslavije da se u njega dođe za što manje vremena. Niš je imao i važan uslov koji je to omogućavao - vojni aerodrom još od 1912. godine koji je, istini za volju, deset godina posle inicijative iz Ministarstva osposobljen i prilagođen i za civilni avio-saobraćaj.

Petković i Senćanski pozivaju se na autorski tekst Đorđa Stamenkovića u tekstu “Prva nebeska krštenja” objavljen u tekstu "Narodnih novina" iz 1988.godine i pišu:
,, Veliki doprinos razvoju civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu dao je Dragoljub H. Nešić - Žabota, trgovac i rezervni vazduhoplovni poručnik, koji je postavljen za prvog šefa niškog centra "Aeroput"-a."
Autori pišu da je zahvaljujući ovom čoveku već 15.maja 1935. štampan redak letak koji je pozivao Nišlije "da lete i putuju avionom" na kome je pisalo i da "autobus za aerodrom polazi od "Park-hotela" za Beograd u 6:30, a za Skoplje u 16:30 časova. Poslovnica "Aeroput"-a nalazila se u Obrenovićevoj 35, na mestu današnje banke.

Red letenja "Aeroputa" 1939.godine i na stranim jezicima
(foto:pinterest.com)
Naredne godine, takođe u letnjem periodu, iz Niša se letelo za Beograd i Skoplje. U Godišnjaku jugoslovenskog vazduhoplovstva ostalo je zabeleženo da je u 1936. godine bilo više putnika na linijima Niš - Beograd i Beograd - Niš, nego na linijma iz Niša do Skoplja i obrnuto.

Nacionalni avio-prevoznik je 1939. godine ponovo u svoju mrežu linija uvrstio Niš na redovnoj liniji Beograd – Niš - Skoplje. Jedan od najzaslužnijih za to što je Niš tada stavljen na mapu linija "Aeroput"-a bio je i najpoznatiji Nišlija i predsednik Vlade Kraljevine Jugoslavije Dragiša Cvetković.



 Tri decenije čekanja na nove avio-linije

Narednih godina usledio je prekid razvoja civilnog vazdušnog saobraćaja na čitavoj teritoriji Kraljevine Jugoslavije zbog II svetskog rata.
Niš je tek posle 30 godina, tačnije u leto 1971.godine ponovo uvršten u red letenja sada već nove nacionalne avio-kompanije "JAT". Čarter letovi ka Tivtu i Splitu obavljeni su avionima tipa "Convair" CV-440.
,, Imala sam tu čast da 1971. letim za Split. Imala sam samo 7 godina." - stoji u komentaru Vesne Nikolić na našoj fejsbuk stranici
Pozitivni rezultati čarter letova, naterali su tadašnje čelnika grada da na niškoj Skupštini 1972. godine oforme preduzeće u vazdušnom saobraćaju u izgradnji - "Aerodrom Niš" u Nišu.
Te godine je rekonstruisana pista i platforma za parkiranje aviona.

Razglednica štampana povodom uspostavljanja sezonske linije Niš - Tivat
(foto: delcampe.net)
Već 1973.godine sa vojnog aerodroma obavljani su sezonski letovi za Tivat i Split, a već naredne se letelo i za Dubrovnik. Zagrebačka avio-kompanija ,,Pan Adria" 1975. godine u saradnji sa "JAT"-om uvrstila je u svoj red letenja i aerodrom u Nišu. Te godine prevoz putnika se vršio na linijama Beograd-Mostar-Niš-Tivat, Split-Niš, Skoplje-Niš-Zagreb i Skoplje-Niš-Beograd-Titograd-Tivat. 

Sa civilnim aerodromom došli i problemi

Prvo sletanja aviona JAT-a povodom svečanog
otvaranja aerodroma 1986.godine (foto: Aerodrom Niš)
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do svečanog otvaranja civilnog aerodroma Niš 1986.godine, sletanjem prvog aviona "JAT"-a iz Beograda. Od te godine niški aerodrom do danas se suočavao sa poteškoćama u funkcionisanju, odnosno nemogućnosti da postane aerodrom sa redovnim redom letenja, iako su ga koristile mnoge svetski poznate avio-kompanije iz Evrope poput "Adria Airways", "Lufthansa", "Montenegro Airlines", "TWA", "Crossair","Belavia", "Olimpic Airways"...
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
>>> SPECIJAL 30 GODINA AERODROMA NIŠ (1986. - 2016.) <<<
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Od juna 2015.godine započinje nova era razvoja putničkog avio-saobraćaja


SWISS u Nišu (foto: Fly from Niš)
Sa niškog aerodroma od kraja juna 2015.godine godine redovno saobraća prva niskotarifna avio-kompanija Wizz Air koja je letela do sredine avgusta 2016.godine samo ka Bazelu i Malmeu. Nakon tog perioda uspostavlja još 3 linija i to ka Memingenu, Ajndhovenu i Dortmundu.Posle Wizz Air-a svoje letove je uspostavio i najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair i to ka 4 destinacije tokom druge polovine 2016.godine. I druge avio-kompanije su našle interesa da pokrenu letove iz Niša, pa je tako SWISS 2.aprila uspostavio direktnu liniju Niš-Cirih, a očekuje se da će od 23.juna i još jedna švajcarska avio-kompanija Germania Flug započeti svoje letove ka istoj destinaciji.


Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

  1. Još dok sam živeo u Nišu, čuo sam priču da je pre drugog svetskog rata, dva puta nedeljno iz Niša leteo avion za Pariz kojim je iz Niške mlekare nošen jogurt u Francusku. Ne znam dal je ovo tačno, al lepo zvuči. Trebalo bi proveriti taj podatak .

    ОдговориИзбриши
  2. Aerodrom Nis koristio sam jos kao dete, kada sam putovao za Split klipnim avionom. Jedino cega se secam jesu nekakve zelene tarabe na aerodromu, a mislim da sam cuo da je mesto aerodromske zgrade postojao sator. Leteo sam iz Nisa za Split i daleke 1988. godine, a zatim 2004. za Tivat. Nakon toga vise nisam leteo, ali Boze zdravlja, letecu ponovo. SVE ZA NIS, SVI ZA NIS.

    ОдговориИзбриши

Постави коментар

Популарни постови са овог блога

[PINK PETAK] Nikad jeftiniji letovi Wizz-a iz Niša! Već od 13,78€

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Mađarski niskotarifni avio-prevoznik Wizz Air u okviru svoje akcije crni petak ("Pink petak") koja će trajati 3 dana nudi popust na određene destinacije iz svoje ponude od 30% na avio-karte. Wizz Air je u ovu promotivnu ponudu uvrstio sve destinacije iz Niša. Promotivna "Pink petak" akcija traje 3 dana od 26. do 28. novembra i putnici koji u ovom periodu žele da kupe karte iz Niša mogu to da urade po ceni već od 13,78€ koliko košta karta do Memingena ili Bazel Miluza. Ukoliko se opredelite da letite do Bratislave (od 16.12.2025.) cena karte se kreće već od 15,99€ ili ukoliko je vaša destinacija Dortmund (od 05.01.2026.) cena karte se kreće već od 17,48€. Promotivna akcija tokom ova tri dana obuhvata period letenja od 01. decembra do 26. marta naredne godine. Karte se mogu kupiti već sada preko zvaničnog sajta avio-kompanije , turističkih agencija širom Srbije kao i na šalteru za prodaju karata na Aerodromu Konstantin Veliki (no...

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2025 / JANUAR 2026

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembar 2025. i januar 2026. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 16,99€ / 19,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 14,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Dortmund(DTM)* Ja...

[MAPA] Zatvorena petlja "Niš-sever" iz pravca Beograda. Putnicima na raspolaganju alternativni putni pravci.

(printscreen putevi-srbije.rs) Danas u 13 časova započeti su radovi na rehabilitaciji mosta petlje "Niš-sever" koja će biti zatvorena za saobraćaj do 14. januara naredne godine.Putnici koji dolaze iz severnih i juznih krajeva Srbije i regiona moraće da preko alternativnih putnih pravaca dodju na Aerodrom Niš. Ovo je vrlo važno za sve putnike koji se iz severnih i južnih krajeva Srbije upućuju ka niškom aerodromu "Konstantin Veliki". Tokom izvođenja radova na mostu nije moguće koristi petlju "Niš-sever" iz pravca Beograda odnosno Vranja. Na petlji Niš sever biće moguće isključenje iz pravca Pirota, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Beogradu. Za saobraćaj će biti zatvoreno isključenje na petlji Niš sever iz pravca Beograda, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Pirotu, i zaustavna saobraćajna traka u zoni stubova mosta u smeru ka petlji Trupale, dok će se saobraćaj odvijati voznom i preticajnom saobraćajnom trakom. Za sve koji dolaze sa ...

[CENOVNI PREGLED] Posetite tradicionalne božične markete avionom iz Niša

Duh praznika avionom iz Niša (ilustracija, foto: freepik.com) Tradicionalni božićni marketi na velikim gradskim trgovima svake godine širom Evrope se održavaju u periodu od kraja novembra pa do sredine januara. Ovo je prava prilika da pored turističke posete destinacija posetite i njihove božićne markete i osetite duh praznika u tim gradovima. Ove zimske sezone putnici iz Niša moćiće da obiđu markete u Bazelu, Miluzu, Beču, Minhenu, Frankfurtu, Kelnu i Ljubljani. Od 16.12. će moći da posete i božićni market u Bratislavi. U nastavku pogledajte tabelarni prikaz destinacija sa terminima održavanja ove manifestacije i početne cene avio-karata. Destinacija Period Dan Avio-kompanija Cena već od Bazel Miluz(MLH) 27.11. - 23.12. -234-67 Wizz Air 1839 RSD Memingen-Minhen(FMM) 24.11. - 2...

Zašto nema linije za Malme? Pitanje koje se postavlja dve godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Malme je bio jedna od prvih linija Wizz Air-a koji je juna 2015. godine pokrenuo sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki". Iako je ova linija pokretana dva puta, konačno je prestala da postoji oktobra 2023. godine. Mnogi naši čitaoci i danas su nezadovoljni odlukom avio-kompanije kako je moguće da se ovako jedna po njima isplativa linija ugasi. Još jednom ćemo podsetiti ovim putem naše čitaoce u vezi odgovora koji su kolege sa portala "Južne Vesti" dobili od Wizz Air kada je odlučeno da se ona povuče iz sistema. - Wizz Air kontinuirano prati performanse svojih ruta kako bi omogućio da najpopularnije destinacije imaju najniže moguće cene karata. Kao što je uobičajena praksa u vazduhoplovnoj industriji, Wizz Air optimizuje svoju mrežu na osnovu rezultata ovih pregleda, tako da će ruta Niš – Malme biti ukinuta. Nastavljamo da pratimo ponudu i potražnju na tržištu kako bismo mogli da ponudimo najbolje opcije putovanja našim putnicim...