Пређи на главни садржај

Zašto jedan avion JAT-a/Air Serbia-e ima za Niš istorijski značaj?

ilustracija; (foto arhiva Matija Stojanović)
Više od 33 godina operativan i redovno održavan, avion tipa Boing 737-300 registarske oznake YU-ANI nacionalnog avio-prevoznika Air Serbia krstari nebom širom Evrope. Ovo je priča o avionu koji je dosta vezan za zvanično pokretanje civilnog vazdušnog saobraćaja sa aerodroma "Konstantin Veliki".

Isporučen 17.decembra 1985. avion registarske oznake YU-ANI ušao je tada zvanično kao drugi avion tipa Boing 737 u flotu nekadašnjeg jugoslovenskog nacionalnog avio-prevoznika JAT. Simbolično ili ne upravo taj avion sa poslednjim slovima na registraciji "NI" svečano je prvi put sleteo na aerodrom Niš i tako na simboličan način otvorio aerodrom. Na tom svečanom otvaranju  prisustvovao je veliki broj građana Niša i okoline. Tako se prema svedočenjima ljudi iz tog perioda moglo čuti da su okupljeni građani upravo komentarisali natpis "NI" koji je između ostalog stajao i na vratancima nosnog točka uz komentar: "Eto, i avion ima niške tablice!".

YU-ANI na Aerodromu Niš,
ilustracija(foto: FB Aerodrom Niš)
Ovaj avion je tokom 90-tih u više navrata zajedno sa drugim avionima iz flote JAT-a prevozio putnike sa aerodroma širom bivše Jugoslavije, Evrope, ali i sveta. Ovaj avion je jednom periodu bio pozajmljen i MAT-u odnosno Makedonskom nacionalnom avio-prevozniku koji je jednom periodu leteo za ovu avio-kompaniju. Poslednji let ovaj avion sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki obavio je tokom jula 2018.godine kada je bio angažovan na prevozu fudbalera Radničkog iz Niša u pohodu na evropsko takmičenje.

Inače Air Serbia u svojoj floti ima nekoliko još aviona ovog tipa koje koristi za potrebe čarter prevoza. Možda jedan ovakav avion zaslužuje da se nađe u nekom budućem muzeju vazduhoplovstva ili parku vazduhoplovstva koji Niš kao grad odavno zaslužuje da ima, jer je ovo grad duge vazduhoplovne tradicije još od 1912. ili 1935. i prvog putničkog leta Aeroputa na liniji za Skoplje odnosno Beograd.

___________________________________________
Avion "Aeroput"-a pre II svetskog rata nosio ime Niša
(foto: aeropoxy.wordpress.com)

Retko ko u Nišu zna da je treći avion u floti "Aeroput"-a tipa "Spartan" registarske oznake YU-SAP poneo naziv našeg grada "Niš". Podsetimo ovom prilikom je Niš zaista bio povezan sa Evropom i to zahvaljujući upravo prvom nacionalnom avio-prevozniku. Tada se letelo sa ondašnjeg aerodroma kod Trupalskih šuma i to ka Beogradu i Skoplju odnosno Solunu. "Aeroput" leteo je iz Niša u periodu 1935 - 1940.



Tekst: A.P.
Fly from Niš.

Коментари

Популарни постови са овог блога

Zimski red letenja od sutra na snazi. Letite iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope

(ilustracija; foto: FB Aerodrom Niš) Na niškom aerodromu "Konstantin Veliki" od sutra počinje da važi i da se primenjuje zimski red letenja koji traje od 27. oktobra do 29. marta naredne godine. Broj destinacija u odnosu na prethodnu sezonu biće manji, ali i pored toga putnici će biti u prilici da direktno ili sa presedanjem stignu na svoju konačnu destinaciju. Zimski red letenja koji od sutra stupa na snagu putnicima će omogućiti da tokom ove sezone lete iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope. Air Serbia će nuditi 5 destinacija, Wizz Air i Ryanair po 2 destinacije. Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia tokom ovog perioda nudi putnicima iz Niša direktne letove do Ljubljane, Kelna, Frankfurt Hana, Istanbula i Beograda. Pored direktnih destinacija Air Serbia direktno preko Beograda, ali i preko svojih codeshare partnera Qatar Airways-a i Turkish Airlines-a, nudi i veliki broj destinacija širom sveta. Najveća dva niskotarifna avio-prevoznika u Evropi, Wizz Air i Ryanair, putnicima

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2024 / JANUAR 2025

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembra meseca 2024. godine i januara meseca 2025. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 20,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 2459 RSD / 3069 RSD F

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - NOVEMBAR / DECEMBAR 2024

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom novembra i decembra meseca, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Novembar / Decembar Ryanair 24,79€ / 20,99€ Malta(MLA) Novembar / Decembar Ryanair 19,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Novembar / Decembar Wizz Air 9839 RSD / 2459 RSD Memingen(FMM) Novembar / Decembar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Frankfurt Han(HHN) No

Do gradova bivše Jugoslavije letom iz Niša preko Beograda

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Sarajevo, Tivat, Zagreb, Podgorica i Ljubljana su samo neke od destinacija bivše Jugoslave ka kojima srpski nacionalni avio-prevoznik Air Serbia omogućava putnicima iz Niša direktno preko Beograda da lete do njih. Neke od ovih destinacija bile su i redovne linije sa Aerodroma Konstantin Veliki krajem 80-tih i tokom 2000-tih poput Zagreba (JAT) ili Podgorice (Montenegro Airlines). Air Serbia podsetimo da iz Niša obavlja redovne direktne letove ka Ljubljani, glavnom gradu Slovenije, tokom cene godine, ali i zahvaljujući redovnim letovima do Beograda letovi do Ljubljane su mogući i u tim danima (sredom ili nedeljom). Let za Tivat je sezonska destinacija tokom letnje sezone, pa su tokom zimske sezone oni mogući samo ukoliko se opredelite da presedate preko Aerodroma Nikola Tesla. Glavni gradovi Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Crne Gore odnosno Sarajevo, Zagreb i Podgorica takođe su dostupni sa niškog aerodroma sa presedenjem preko Beograda. Ove letove mo

SWISS planira da redovno leti od letnjeg reda letenja 2026. godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) SWISS će od naredne letnje sezone leteti samo tokom pika letnje sezone od 30. juna do 21. avgusta 2025. godine zbog manjka aviona u floti i dodatnih servisa, ali sa tendencijom da od letnje sezone 2026. godine lete celu sezonu. Direktor Knežević objašnjava da se i SWISS suočava sa dodatnim servisima, baš kao i Wizz Air, ali da su i pored toga uspeli da pronađu način da Niš ponovo uvrste u svoj red letenja. - SWISS iz tog razloga nije u mogućnosti da za sledeću letnju sezonu leti više iz Niša, ali su uspeli da neke biznis ture tokom leta smanje za Nemačku i tako omogućili da se naš aerodrom nađe u tom periodu na njihovoj mapi destinacija. Oni će leteti dva puta nedeljno svakog ponedeljka (u prepodnevnom terminu 09.05h sletanje u Niš i 09.50h poletanje za Cirih) i četvrtka ( u popodnevnom terminu 18.50h sletanje u Niš i 19.45h poletanje za Cirih).- ističe Knežević za TV Kopernikus SWISS će na liniji iz Niša u zavisnosti o kapaciteta punjenja kabine let