Пређи на главни садржај

Nacionalni avio-prevoznik već 5 godina ne leti iz Niša

Prema podacima iz najnovije knjige "STO GODINA SRPSKE AVIJATIKE U NIŠU 1912-2012" u izdanju edicije Catena Mundi, autora Milorada Petkovića i Dušana Senćanskog, razvoj civilnog vazdušnog saobraćaja iz Niša u saradnji sa srpskim naciolalnim avio-prevoznikom datira još od 1935. godine kada je preduzeće "Aeroput" iz Beograda uvrstilo aerodrom u Nišu po prvi put u svoj red letenja u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra. Letovi iz Niša bili su na redovnoj liniji Beograd - Niš - Skoplje - Bitolj - Solun i obratno. Do 1940. godine sa ondašnjeg vojnog aerodroma kod Medoševca, “Aeroput” je leteo iz Niša.
Prvi avion JAT-a posle rekontrukcije aerodroma Niš 2003.godine


Po završetku Drugog svetskog rata, u leto 1971. godine sa sadašnjeg dela vojnog aerodroma ponovo je uspostavljena civilna vazdušna linija starog nacionalnog prevoznika sa novim nazivom JAT (Jugoslovenski Aerotransport). Te 1971. godine JAT je organizovao letnje čartere do Tivta i Splita. U naredne četiri godine JAT nastavlja u letnjim mesecima sa
letovima za Tivat i Split, a 1974. godine leti i do Dubrovnika.
 
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do otvaranja civilnog aerodroma “Niš” 1986.godine.

Aeromiting povodom otvaranja aerodroma
 Udruživanjem privrednika i političara grada Niša 1986.godine doneta je odluka o osnivanju radne organizacije “Aerodrom Niš”. Sudeći po okolnostima koje su tada vladale, ideja o otvaranju aerodroma u Nišu nije se dopala ondašnjoj vlasti u zemlji pa je tri dana pre svečanog otvaranja Republicki SUP zatvorio aerodrom. Tadašnji predsednik Skupštine opštine Niš, Dragoslav Pavlović nedavno je, povodom pokrenute peticije za oživljavanje niškog aerodroma, izjavio:
           
Pogledajte podatke o otvaranju aerodroma. I ako je otvaranje bilo   veličanstveno, iza kulisa se odvijala drama. Beograd, potpomognut svojim "vazalima" iz Niša nije želeo taj aerodrom, pa ga je Republički SUP zatvorio tri dana pre nego što je otvoren. Uz mudro provlačenje kroz iglene uši i nesebičnu pomoć nekih ljudi, pre svega iz JNA, otvaranje je bilo veličanstveno. Drama koju pominjem poznata je vrlo malom broju ljudi, ali mi je drago da ovo izlazi u javnost za života onih koji su se borili za aerodrom, ali i onih koji su gurali klipove u svaki točak.”.


Očigledno, i pored poteškoća sa kojim se susretala niška gradska vlast u ono vreme, aerodrom je svečano otvoren 12.oktobra 1986. godine sletanjem prvog Boinga 737-300 u Niš.

Od tada pa sve do 2009. godine nacionalni prevoznik veoma uspešno leti iz Niša, i tako punih 18. godina. Neko će se zapitati kako 18. godina, da li se to autor ovog teksta možda zabrojao?

Naš nekadašnji nacionalni avio-prevoznik JAT iz Niša jedino nije leteo u vreme sankcija 1995. godine i za vreme NATO bombardovanja 1999.godina pa sve do rekonstrukcije aerodroma i njegovog ponovnog otvaranja 2003.godine. Ako u te godine punoletsva uračunamo i period letenja pre i posle Drugog svetskog rata, dolazimo do podatka da je reč o tačno 27. godina, koliko danas međunarodni aerodrom “Konstantin Veliki” u Nišu postoji.
Prvi avion JAT-a na aerodromu Niš

 JAT se 2009. godine povlači iz Niša zbog, kako je procenjeno ,političkih razloga i navodnog nedovoljnog broja putnika. Na žalost i pored svih mogućih zaganja da se nacionalni prevoznik vrati drugi medjunarodni aerodrom u Srbiji, Er Serbija je krajem aprila meseca ove godine odgovorila da uspostavljanje letova iz Niša nije prioritet zbog toga što od aerodroma Beograd napravi svoj hub povezivanjem regiona.
           
"Trenutno smo skoncentrisani na letove iz i ka Beogradu i trudimo se da povežemo  region.U ovom trenutku nemamo planove za otvaranje letova na Niškom aerodromu, ukoliko se situacija promeni, bićemo slobodni da Vas direktno informišemo." - stojalo je u odgovoru direktorke za korporativne poslove Er Serbije 

Zanimljivo je da sam imao tu priliku da i lično pitam pomoćnika ministra za vazdušni saobraćaj, na nedavnoj javnoj raspravi, zbog čega država ne pomogne da Niš bude prepoznat kod Er Serbije. Odgovor od pomoćnika je bio da država nema nikakvih mogućnosti mešanja u odluku kompanije.

Sve u svemu i bez nacionalnog prevoznika aerodrom Niš u skoro nemogućim uslovima, zajedno sa gradom i državom stvara pogodnisti kako bi bio prepoznatljiv u Evropi za nekog drugog koji će imati interesa da leti sa njega.

Klima po tom pitanju se menja na bolje, i najave čelnih ljudi u gradu da će prvih letova biti i to od strane niskotarifnih kompanija već poćetkom prolećne sezona uliva nadu u bolje sutra za naš mali aerodrom Konstantin Veliki.  
Mapa redovnih i čarter linija u periodu od 1986. do 2009.godine


Tekst: A.P.
Fly from Niš Team

Коментари

Популарни постови са овог блога

[PINK PETAK] Nikad jeftiniji letovi Wizz-a iz Niša! Već od 13,78€

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Mađarski niskotarifni avio-prevoznik Wizz Air u okviru svoje akcije crni petak ("Pink petak") koja će trajati 3 dana nudi popust na određene destinacije iz svoje ponude od 30% na avio-karte. Wizz Air je u ovu promotivnu ponudu uvrstio sve destinacije iz Niša. Promotivna "Pink petak" akcija traje 3 dana od 26. do 28. novembra i putnici koji u ovom periodu žele da kupe karte iz Niša mogu to da urade po ceni već od 13,78€ koliko košta karta do Memingena ili Bazel Miluza. Ukoliko se opredelite da letite do Bratislave (od 16.12.2025.) cena karte se kreće već od 15,99€ ili ukoliko je vaša destinacija Dortmund (od 05.01.2026.) cena karte se kreće već od 17,48€. Promotivna akcija tokom ova tri dana obuhvata period letenja od 01. decembra do 26. marta naredne godine. Karte se mogu kupiti već sada preko zvaničnog sajta avio-kompanije , turističkih agencija širom Srbije kao i na šalteru za prodaju karata na Aerodromu Konstantin Veliki (no...

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2025 / JANUAR 2026

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembar 2025. i januar 2026. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 16,99€ / 19,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 14,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Dortmund(DTM)* Ja...

[MAPA] Zatvorena petlja "Niš-sever" iz pravca Beograda. Putnicima na raspolaganju alternativni putni pravci.

(printscreen putevi-srbije.rs) Danas u 13 časova započeti su radovi na rehabilitaciji mosta petlje "Niš-sever" koja će biti zatvorena za saobraćaj do 14. januara naredne godine.Putnici koji dolaze iz severnih i juznih krajeva Srbije i regiona moraće da preko alternativnih putnih pravaca dodju na Aerodrom Niš. Ovo je vrlo važno za sve putnike koji se iz severnih i južnih krajeva Srbije upućuju ka niškom aerodromu "Konstantin Veliki". Tokom izvođenja radova na mostu nije moguće koristi petlju "Niš-sever" iz pravca Beograda odnosno Vranja. Na petlji Niš sever biće moguće isključenje iz pravca Pirota, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Beogradu. Za saobraćaj će biti zatvoreno isključenje na petlji Niš sever iz pravca Beograda, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Pirotu, i zaustavna saobraćajna traka u zoni stubova mosta u smeru ka petlji Trupale, dok će se saobraćaj odvijati voznom i preticajnom saobraćajnom trakom. Za sve koji dolaze sa ...

[CENOVNI PREGLED] Posetite tradicionalne božične markete avionom iz Niša

Duh praznika avionom iz Niša (ilustracija, foto: freepik.com) Tradicionalni božićni marketi na velikim gradskim trgovima svake godine širom Evrope se održavaju u periodu od kraja novembra pa do sredine januara. Ovo je prava prilika da pored turističke posete destinacija posetite i njihove božićne markete i osetite duh praznika u tim gradovima. Ove zimske sezone putnici iz Niša moćiće da obiđu markete u Bazelu, Miluzu, Beču, Minhenu, Frankfurtu, Kelnu i Ljubljani. Od 16.12. će moći da posete i božićni market u Bratislavi. U nastavku pogledajte tabelarni prikaz destinacija sa terminima održavanja ove manifestacije i početne cene avio-karata. Destinacija Period Dan Avio-kompanija Cena već od Bazel Miluz(MLH) 27.11. - 23.12. -234-67 Wizz Air 1839 RSD Memingen-Minhen(FMM) 24.11. - 2...

Zašto nema linije za Malme? Pitanje koje se postavlja dve godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Malme je bio jedna od prvih linija Wizz Air-a koji je juna 2015. godine pokrenuo sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki". Iako je ova linija pokretana dva puta, konačno je prestala da postoji oktobra 2023. godine. Mnogi naši čitaoci i danas su nezadovoljni odlukom avio-kompanije kako je moguće da se ovako jedna po njima isplativa linija ugasi. Još jednom ćemo podsetiti ovim putem naše čitaoce u vezi odgovora koji su kolege sa portala "Južne Vesti" dobili od Wizz Air kada je odlučeno da se ona povuče iz sistema. - Wizz Air kontinuirano prati performanse svojih ruta kako bi omogućio da najpopularnije destinacije imaju najniže moguće cene karata. Kao što je uobičajena praksa u vazduhoplovnoj industriji, Wizz Air optimizuje svoju mrežu na osnovu rezultata ovih pregleda, tako da će ruta Niš – Malme biti ukinuta. Nastavljamo da pratimo ponudu i potražnju na tržištu kako bismo mogli da ponudimo najbolje opcije putovanja našim putnicim...