PORTAL KOJI SE BAVI PROMOVISANJEM LETOVA IZ NIŠA

недеља, 14. септембар 2014.

Nacionalni avio-prevoznik već 5 godina ne leti iz Niša

Prema podacima iz najnovije knjige "STO GODINA SRPSKE AVIJATIKE U NIŠU 1912-2012" u izdanju edicije Catena Mundi, autora Milorada Petkovića i Dušana Senćanskog, razvoj civilnog vazdušnog saobraćaja iz Niša u saradnji sa srpskim naciolalnim avio-prevoznikom datira još od 1935. godine kada je preduzeće "Aeroput" iz Beograda uvrstilo aerodrom u Nišu po prvi put u svoj red letenja u letnjoj sezoni od maja do kraja oktobra. Letovi iz Niša bili su na redovnoj liniji Beograd - Niš - Skoplje - Bitolj - Solun i obratno. Do 1940. godine sa ondašnjeg vojnog aerodroma kod Medoševca, “Aeroput” je leteo iz Niša.
Prvi avion JAT-a posle rekontrukcije aerodroma Niš 2003.godine


Po završetku Drugog svetskog rata, u leto 1971. godine sa sadašnjeg dela vojnog aerodroma ponovo je uspostavljena civilna vazdušna linija starog nacionalnog prevoznika sa novim nazivom JAT (Jugoslovenski Aerotransport). Te 1971. godine JAT je organizovao letnje čartere do Tivta i Splita. U naredne četiri godine JAT nastavlja u letnjim mesecima sa
letovima za Tivat i Split, a 1974. godine leti i do Dubrovnika.
 
U narednim godinama dolazi do zamiranja civilnog vazdušnog saobraćaja u Nišu sve do otvaranja civilnog aerodroma “Niš” 1986.godine.

Aeromiting povodom otvaranja aerodroma
 Udruživanjem privrednika i političara grada Niša 1986.godine doneta je odluka o osnivanju radne organizacije “Aerodrom Niš”. Sudeći po okolnostima koje su tada vladale, ideja o otvaranju aerodroma u Nišu nije se dopala ondašnjoj vlasti u zemlji pa je tri dana pre svečanog otvaranja Republicki SUP zatvorio aerodrom. Tadašnji predsednik Skupštine opštine Niš, Dragoslav Pavlović nedavno je, povodom pokrenute peticije za oživljavanje niškog aerodroma, izjavio:
           
Pogledajte podatke o otvaranju aerodroma. I ako je otvaranje bilo   veličanstveno, iza kulisa se odvijala drama. Beograd, potpomognut svojim "vazalima" iz Niša nije želeo taj aerodrom, pa ga je Republički SUP zatvorio tri dana pre nego što je otvoren. Uz mudro provlačenje kroz iglene uši i nesebičnu pomoć nekih ljudi, pre svega iz JNA, otvaranje je bilo veličanstveno. Drama koju pominjem poznata je vrlo malom broju ljudi, ali mi je drago da ovo izlazi u javnost za života onih koji su se borili za aerodrom, ali i onih koji su gurali klipove u svaki točak.”.


Očigledno, i pored poteškoća sa kojim se susretala niška gradska vlast u ono vreme, aerodrom je svečano otvoren 12.oktobra 1986. godine sletanjem prvog Boinga 737-300 u Niš.

Od tada pa sve do 2009. godine nacionalni prevoznik veoma uspešno leti iz Niša, i tako punih 18. godina. Neko će se zapitati kako 18. godina, da li se to autor ovog teksta možda zabrojao?

Naš nekadašnji nacionalni avio-prevoznik JAT iz Niša jedino nije leteo u vreme sankcija 1995. godine i za vreme NATO bombardovanja 1999.godina pa sve do rekonstrukcije aerodroma i njegovog ponovnog otvaranja 2003.godine. Ako u te godine punoletsva uračunamo i period letenja pre i posle Drugog svetskog rata, dolazimo do podatka da je reč o tačno 27. godina, koliko danas međunarodni aerodrom “Konstantin Veliki” u Nišu postoji.
Prvi avion JAT-a na aerodromu Niš

 JAT se 2009. godine povlači iz Niša zbog, kako je procenjeno ,političkih razloga i navodnog nedovoljnog broja putnika. Na žalost i pored svih mogućih zaganja da se nacionalni prevoznik vrati drugi medjunarodni aerodrom u Srbiji, Er Serbija je krajem aprila meseca ove godine odgovorila da uspostavljanje letova iz Niša nije prioritet zbog toga što od aerodroma Beograd napravi svoj hub povezivanjem regiona.
           
"Trenutno smo skoncentrisani na letove iz i ka Beogradu i trudimo se da povežemo  region.U ovom trenutku nemamo planove za otvaranje letova na Niškom aerodromu, ukoliko se situacija promeni, bićemo slobodni da Vas direktno informišemo." - stojalo je u odgovoru direktorke za korporativne poslove Er Serbije 

Zanimljivo je da sam imao tu priliku da i lično pitam pomoćnika ministra za vazdušni saobraćaj, na nedavnoj javnoj raspravi, zbog čega država ne pomogne da Niš bude prepoznat kod Er Serbije. Odgovor od pomoćnika je bio da država nema nikakvih mogućnosti mešanja u odluku kompanije.

Sve u svemu i bez nacionalnog prevoznika aerodrom Niš u skoro nemogućim uslovima, zajedno sa gradom i državom stvara pogodnisti kako bi bio prepoznatljiv u Evropi za nekog drugog koji će imati interesa da leti sa njega.

Klima po tom pitanju se menja na bolje, i najave čelnih ljudi u gradu da će prvih letova biti i to od strane niskotarifnih kompanija već poćetkom prolećne sezona uliva nadu u bolje sutra za naš mali aerodrom Konstantin Veliki.  
Mapa redovnih i čarter linija u periodu od 1986. do 2009.godine


Tekst: A.P.
Fly from Niš Team

Нема коментара:

Постави коментар