Пређи на главни садржај

28 godina postojanja aerodroma Niš

Pre tačno 28 godina, 12.oktobra 1986., uz tada jedan od veličanstvenih aerominitinga otvoreno je javno preduzeće "Aerodrom Niš".


Udruživanjem privrednika i političara grada Niša 1986.godine doneta je odluka o osnivanju radne organizacije “Aerodrom Niš”. Sudeći po okolnostima koje su tada vladale, ideja o otvaranju aerodroma u Nišu nije se dopala ondašnjoj vlasti u zemlji pa je tri dana pre svečanog otvaranja Republicki SUP zatvorio aerodrom. Tadašnji predsednik Skupštine opštine Niš, Dragoslav Pavlović nedavno je, povodom pokrenute peticije za oživljavanje niškog aerodroma, izjavio:
           
Pogledajte podatke o otvaranju aerodroma. I ako je otvaranje bilo veličanstveno, iza kulisa se odvijala drama. Beograd, potpomognut svojim "vazalima" iz Niša nije želeo taj aerodrom, pa ga je Republički SUP zatvorio tri dana pre nego što je otvoren. Uz mudro provlačenje kroz iglene uši i nesebičnu pomoć nekih ljudi, pre svega iz JNA, otvaranje je bilo veličanstveno. Drama koju pominjem poznata je vrlo malom broju ljudi, ali mi je drago da ovo izlazi u javnost za života onih koji su se borili za aerodrom, ali i onih koji su gurali klipove u svaki točak.”.

Očigledno, i pored poteškoća sa kojim se susretala niška gradska vlast u ono vreme, aerodrom je svečano otvoren 12.oktobra 1986. godine sletanjem prvog Boinga 737-300 nacionalnog avioprevoznika JAT u Niš.
Prvi JAT-ov Boing 737 na aerodromu Niš, 1986.

Od tog trenutka kreće borba za saobraćaj, koja sa većim ili manjim intenzitetom traje do danas. Ono što je zanimljivo je da je ravnopravno sa JAT-om razvoj saobraćaja sa aerodroma u Nišu započela slovenačka kompanija Inex-Adria Airways.
Međutim promene na političkoj sceni Jugoslavije i poremećaji u odnosima među republikama 1990. godine naglo smanjuju putovanja ka Jadranu, Ljubljani i Zagrebu koja su bila najatraktivnija iz Niša.

Na kraju tog, početnog, perioda, uz drastični pad saobraćaja zbog krize u Zemlji, RO se odlukom osnivača, Skupštine opštine Niš, transformiše u samostalno Društveno preduzeće i prepušta tržištu.

U situaciji praktično potpunog prestanka saobraćaja (ostaje samo sezonski saobraćaj ka Tivtu) i potpunog osamostaljenja, finansirani su, izgrađeni i stvoreni osnovni uslovi za obavljanje poslova Robno-carinskog terminala za Grad Niš i uslovi za rad Turističke agencije i Trgovine. Obavljajući te alternativne poslove, Preduzeće je finansijski opstalo tokom sankcija, a zahvaljujući velikom zalaganju radnika (što je rezultat uticaja stvarno tržišnih uslova poslovanja, bez ikakvih dotacija), očuvan je istovremeno i kvalitetan rad osnovne delatnosti – aerodromskih usluga.

Tokom 90-tih Preduzeće je značajno poboljšalo kadrovsku strukturu i pokrenulo akciju u pozicioniranju Aerodroma u okviru vazdušnog saobraćaja tadašnje Jugoslavije. U uslovima ukupno smanjenog saobraćaja to je rezultiralo intenzivnijim korišćenjem Aerodroma kao alternativnog, zahvaljujući dobrim meteorološkim uslovima.

Godine 1998. je promet na aerodromu porastao zahvaljujući velikom prometu aerodroma u Prištini i značajnom broju maglovitih dana na njemu tokom kojih je saobraćaj veoma uspešno obavljan preko Niša.

Ali sledi 1999. godina, godina NATO bombardovanja i teških oštećenja. Skoro beznadežna situacija nakon uspostavljanja primirja omogućava minimalni nivo poslovanja. Pravimo analize i planove za slučaj da se dogode korenite promene i entuzijazam koji nas nosi sve vreme kroz teške 90-te nas dovodi u situaciju da smo oktobra 2000. imali sačinjenu analizu oštećenja i procenu moguće vrednosti radova popravke. To je omogućilo da se među prvima nađemo sa spremnim projektom obnove i investiranja. Predstavnici Norveške uočili su potencijal i značaj objekta i donacijom omogućili ponovno otvaranje Aerodroma.

Zahvaljujući tim finansijskim sredstvima, od decembra 2002. do 12. oktobra 2003. godine, u saradnji sa Vojskom Jugoslavije, izvršeno je razminiranje preostalih neeksplodiranih kasetnih bombi u reonu PSS-a, asfaltirane su manevarske površine, izgrađen toranj Aerodromske kontrole letenja i obnovljen je deo aerodromske opreme.

Aerodrom Niš je ponovo otvoren 12. oktobra 2003. godine. Tokom 2004. godine JAT Airways i Montenegro Airlines su počeli da obavljaju saobraćaj iz Niša za Cirih, Pariz i Tivat. Počev od pomenute 2004. godine, pa do 2007, broj putnika koji su sleteli i poleteli sa Aerodroma Niš se konstantno povećava, prateći trend razvoja definisan u Biznis planu Aerodroma 2004-2008.

U skladu sa okolnostima nastalim nakon otcepljenja Crne Gore i generalnom politikom koja je vođena u nadležnim organima Srbije u oblasti vazdušnog saobraćaja (tokom 2006. i 2007. godine), broj putnika u 2007. godini opada i na godišnjem nivou je smanjen za 14% u odnosu na prethodnu godinu. To se odrazilo na ukupno ekonomsko stanje u Preduzeću.

Od avgusta 2010. na aerodromu su stacionirani, prema potrebi, ruski avioni Iljušin Il 76 i Bejivev Be-200 kao i dva helikoptera (Mil Mi 26 i Kamov Ka 32) sa ciljem gašenja požara u Srbiji i okruženju, prema Zakonu o vanrednim situacijama. Za sedište ovog centra, Niš je izabran zbog svoje povoljne geografske lokacije, a tokom 2007. godine, aerodrom u Nišu je korišćen kao baza za gašenje požara koji su zahvatili Srbiju i okolne zemlje.

Spremajući paket mera koji bi objedinio snage Grada Niša i Srbije da se ovako značajnom objektu omogući normalan razvoj tokom 2007. godine je realizovano sledeće: izrađen je dugoročni Biznis plan 2007-2022, pripremljena organizaciona transformacija Preduzeća u akcionarsko društvo uz zaključak da je to optimalan oblik poslovanja za buduće angažovanje investitora u razvoju kompleksa, pripremljen je projekat investiranja u prateće sadržaje na samom Aerodromu, takve koji su usklađeni sa osnovnom delatnošću i koji će na taj način doprinositi razvoju osnovne delatnosti, završen je Projekat sistema svetlosnog obeležavanja Kat 1, (u Nišu je ugrađena oprema i na snazi je takva procedura sletanja koja zahteva minimalnu horizontalnu vidljivost od oko 2000 m za uobičajene putničke avione). 
Aerodrom je pripremio više projekata za finansiranje iz međunarodnih razvojnih programa i tzv. predpristupnih fondova Evropske unije. Neki od njih treba da se realnizuju u narednim godinama.
Zajedno sa gradom izradjena i usvojena je nova cenovna politika aerodromskih usluga(od leta 2015.godine), a njenom primenom bi trebalo da se aerodrom još više tržišno pozicionira u narednom periodu. Cilj ovoga je dolazak niskotarifnih avio-prevoznika koji će konačno povezati Niš sa Evropom.




Fly from Niš Team

Коментари

Популарни постови са овог блога

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - JANUAR / FEBRUAR 2025

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom januara i februara meseca 2025. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Januar / Februar Ryanair 28,24€ / 26,49€ Malta(MLA) Januar / Februar Ryanair 26,99€ / 26,24€ Bazel Miluz(MLH) Januar / Februar Wizz Air 2459 RSD / 2459 RSD Memingen(FMM) Januar / Februar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Frankfurt Han(HHN) ...

Velika letnja akcija Ryanair-a. Karte iz Niša po ceni već od 18,32€

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair pokrenuo je veliku akciju niskih cena avio-karata za period putovanja od 1. aprila do 31. oktobra 2025. godine. Karte se mogu kupiti po ceni već od 18,32€. Iskoristite ovo sniženje i letite iz Niša ka 4 destinacije koje se nalaze u ponudi ove avio-kompanije iz Niša tokom letnjeg reda letenja. Akcija traje do 31. decembra ove godine. Ryanair svim zainteresovanim putnicima tokom ove dvodnevne akcije nudi izuzetno povoljne cene karata i to po ceni već od 18,32€ koliko koštaju letovi do Beča, do Malte već od 26,99€, do Krfa već od 29,99€ i do Stokholma po ceni već od 32,99€. Kupite Vašu kartu za Beč, Stokholm, Maltu ili Krf već danas putem zvaničnog sajta avio-kompanije , turističkih agencija za prodaju avio-karata širom Srbije kao i u holu putničkog terminala aerodroma "Konstantin Veliki" Niš. Tekst: A.P. Fly from Niš

Letite direktno iz Niša do Beča već od 16,99€

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Najveći niskotarifni avio-prevoznik u Evropi, irski Ryanair nudi svojim putnima da po izuzetno povoljnim cenama avio-karata lete iz Niša tokom prvih meseci nove 2025. godine. Letovi iz Niša do Beča već od 16,99€. Ryanair već od 22. decembra uvodi dodatne letove do Beča i do kraja zimske sezone leteće 3 puta nedeljno za Niš i to svakog ponedeljka, petka i nedelje. Tokom januara i februara meseca 2025. godine na sajtu Ryanair-a možete kupiti karte po ceni već od 16,99€. Kupite Vašu kartu već danas putem zvaničnog sajta avio-kompanije , turističkih agencija za prodaju avio-karata širom Srbije kao i u holu putničkog terminala aerodroma "Konstantin Veliki" Niš. Tekst: A.P. Fly from Niš

Bolja konekcija sa Švedskom i bliža saradnja među aerodromima

Neophodna bliža konektivnost sa gradovima u Švedskoj Prilikom današnje posete ambasadora Švedske u republici Srbiji rukovdstvu Aerodroma Srbije i Aerodroma Konstantin Veliki prezententovane su mogućnosti bliže saradnje sa kolegama na aerodromima u toj državi kao i bolja povezanost. Direktor Aerodroma Srbije Mihajlo Zdravković iskoristio je priliku da ukaže na značaj bliže saradnje aerodroma Niš i aerodroma u Švedskoj, kao i da predoči određene predloge koje stižu od strane putnika kada je reč o povezanosti ka određenim gradovima imajući u vidu da veliki broj naše dijaspore u ovom delu Evrope. - Važna je razmena iskustva između aerodroma, mi smo spremni za saradnju i nadamo se da je ovo prvi korak saradnje. Ambasadorki je prenet i veliki broj sugestija koje dolaze od strane putnika, a tiču se većeg broja destinacija izmedju Niša i gradova u Švedskoj. - rekao je direktor Zdravković (foto: Aerodrom Niš) Ambasadorka Šarlot Samelin se osvrnula na dalјu podršku razvoju infrastrukture,...

Pokrenuti i dodatni letovi za Beč

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Najveći niskotarifni avio-prevoznik, irski Ryanair, danas je uveo dodatni let za Beč čime se broj letova ka ovoj destinaciji povećao sa 2 na 3 leta nedeljno. Ryanair će i posle novogodišnjih i božićnih praznika nastaviti da leti 3 puta nedeljno do kraja zimske sezone. Podsetimo da Ryanair leti sa Aerodroma Konstatin Veliki Niš svake srede, petak, a od danas i nedeljom. Cene karata se kreću već od 16,99€ i mogu se kupiti na sajtu ovog avio-prevoznika ili kod turističkih agencija širom Srbije ovlašćenih za prodaju avio-karata kao i na šalteru u novoj zgradi putničkog terminala Aerodroma Niš. Tekst: A.P. Fly from Niš