Пређи на главни садржај

[SPECIJAL] Avio-saobraćaj iz Niša u vreme rata, sankcija i bombardovanja (2.deo)

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Ovaj drugi deo specijala povodom 30 godina aerodroma Niš posvećen je turbulentnom periodu u našoj državi odnosno uticaju kriznih vremena na razvoj avio-saobraćaja iz Niša.

Ratni sukobi u ondašnjoj Jugoslaviji i odvajanje prvo Slovenije, a kasnije i drugih država, značilo je da iz Niša prestaje posle 5 godina da leti Inex-Adria Aviopromet (današnja Adria Airways). I pored toga na niškom aerodromu zadržava se nacionalni avio-prevoznik JAT, ali i najveća čarter avio-kompaniju u Jugoslaviji povećava broj letova i destinacija.

ilustracija (foto: FB Aviogenex)
1991.godina je prva ratna godina u kojoj se i pored sukoba avio-saobraćaj iz Niša razvijao od strane JAT-a i Aviogenex-a. Sa niškog aerodroma JAT po prvi put uspostavlja direktnu liniju do Ciriha, nastavlja da leti do Beograda, Ljubljane, Londona. Paralne sa letovima nacionalnog avio-prevoznika u "trku" se uključuje i najveća čarter avio-kompanija Aviogenex koja uvodi tokom leta liniju do Tivta, ali leti i do Beograda, Sofije, Skoplja i Ciriha. Na kraju te godine iz Niša je leteto oko 12.000 putnika.

Naredne godine JAT povezuje Niš sa Tivtom, Cirihom, Beogradom, Londonom. Zbog sankcija uvedenih te godine broj linija ka Cirihu, Beogradu i Londonu bio je smanjen. Aviogenex prestaje da leti iz Niša, ali i pored toga sa niškog aerodroma ostvaren je porast broja putnika na kraju 1992.godine kada je letelo oko 13.500 putnika.

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Kako ratni događaji na prostoru nekadašnje velike države još više kulminiraju, to je ostavilo i posledice na dalji razvoj avio-saobraćaja iz Niša, te je nacionalni avio prevoznik tokom leta 93. i 94.godine leteo samo do Tivta. Na kraju te dve godine letelo je tek nešto više od 11.000 putnika (1993.godine - 6.500putnika, 1994.godine - 4.600putnika).

Rukovostvo aerodroma 1995.godine se prvi put suočilo da od otvaranja 1986.godine nepoleti niti jedan putnički avion iz Niša. I pored manjka komercijalnih linija, tehnički letovi doneli su aerodromu 3.500 putnika na kraju 1995.godine.

Kako su Jugoslaviji skinute sankcije, nacionalni prevoznik 1996.godine vraća se na niški aerodrom i tokom letnjeg perioda leti na liniji do Tivta. Ova linija donela je na kraju godine nešto više od 4.300 putnika.

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Posle 4 godine pauze JAT pokreće novu međunarodnu liniju iz Niša i to prvi put do Beča. Prema dostupnim podacima, 1997.godina donela je u Niš i avione sa alternacija iz Frankfurta, Moskve, Londona i Ciriha.

1998.godina nacionalni avio-prevoznik posle 5 godina pauze ponovo Niš direktno povezuje sa Cirihom, tokom leta i sa Tivtom, a tokom zimske sezone i sa Londonom. I tokom ove godine alternacije Dizeldorf, Moskva, Bazel, Zeneva i Frankufrt. Zanimljivo da su aerodrom kao alternaciju koristile tokom ove godine i inostrane avio-kompanije poput TEA Switzerland (današnji Easyjet Switzerland) i Crossair-a. Tokom ove godine zabeležen je najveći broj putnika od početka ratne krize 90-tih kada je sa aerodroma letelo oko 16.000 putnika.

ilustracija (foto arhiva Aerodrom Niš)
Pozitivan trend rasta broja putnika sigurno bi se nastavio i tokom 1999.godine da nije došlo do bombardovanja. JAT je do 24.marta leteo direktno do Ciriha kada je na toj liniji prevezeno nešto više od 5.000 putnika.

NATO bombardovanje nanelo je veliku štetu niškom aerodromu zbog kojeg nije radio do 12.oktobra 2003.godine, kada je zahvaljući između ostalog i donaciji Norveške ponovo otvoren za prve komercijalne letove opet simboličnim sletanjem aviona JAT-a. Opširnije o samom razaranju aerodroma moći će te da pročitate 24.marta kada se navršava 17.godina od NATO agresije.

U narednom ujedno i poslednjem serijalu tekstova o destinacijma na kojima smo leteti iz Niša koji ćemo objaviti tokom aprila, a uokviru specijala povodom 30 godina aerodroma Niš, podsetićemo se sa kim smo sve letetli od 2003.godine do današnjeg dana.Ukoliko niste pročitali prvi deo specijala koji je posvećen letovima iz Niša, možete to učiniti ovde.

*Serijal tekstova objavljujemo povodom 35 godina aerodroma "Konstantin Veliki", u kome ćemo se podsetiti na sve lepe i manje lepe okolnosti pod kojima se razvijao naš aerodrom. Cilj je da se podsetimo na sve te trenutke koje imaju izuzetnu istorijsku važnost za naš grad i šire.

Svakako Vas pozivamo da pratite i podržite naš volonterski rad i na društvenim mrežama facebook, twitter


Tekst: A.P.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

Zimski red letenja od sutra na snazi. Letite iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope

(ilustracija; foto: FB Aerodrom Niš) Na niškom aerodromu "Konstantin Veliki" od sutra počinje da važi i da se primenjuje zimski red letenja koji traje od 27. oktobra do 29. marta naredne godine. Broj destinacija u odnosu na prethodnu sezonu biće manji, ali i pored toga putnici će biti u prilici da direktno ili sa presedanjem stignu na svoju konačnu destinaciju. Zimski red letenja koji od sutra stupa na snagu putnicima će omogućiti da tokom ove sezone lete iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope. Air Serbia će nuditi 5 destinacija, Wizz Air i Ryanair po 2 destinacije. Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia tokom ovog perioda nudi putnicima iz Niša direktne letove do Ljubljane, Kelna, Frankfurt Hana, Istanbula i Beograda. Pored direktnih destinacija Air Serbia direktno preko Beograda, ali i preko svojih codeshare partnera Qatar Airways-a i Turkish Airlines-a, nudi i veliki broj destinacija širom sveta. Najveća dva niskotarifna avio-prevoznika u Evropi, Wizz Air i Ryanair, putnicima

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2024 / JANUAR 2025

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembra meseca 2024. godine i januara meseca 2025. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 20,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 2459 RSD / 3069 RSD F

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - NOVEMBAR / DECEMBAR 2024

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom novembra i decembra meseca, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Novembar / Decembar Ryanair 24,79€ / 20,99€ Malta(MLA) Novembar / Decembar Ryanair 19,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Novembar / Decembar Wizz Air 9839 RSD / 2459 RSD Memingen(FMM) Novembar / Decembar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Frankfurt Han(HHN) No

Do gradova bivše Jugoslavije letom iz Niša preko Beograda

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Sarajevo, Tivat, Zagreb, Podgorica i Ljubljana su samo neke od destinacija bivše Jugoslave ka kojima srpski nacionalni avio-prevoznik Air Serbia omogućava putnicima iz Niša direktno preko Beograda da lete do njih. Neke od ovih destinacija bile su i redovne linije sa Aerodroma Konstantin Veliki krajem 80-tih i tokom 2000-tih poput Zagreba (JAT) ili Podgorice (Montenegro Airlines). Air Serbia podsetimo da iz Niša obavlja redovne direktne letove ka Ljubljani, glavnom gradu Slovenije, tokom cene godine, ali i zahvaljujući redovnim letovima do Beograda letovi do Ljubljane su mogući i u tim danima (sredom ili nedeljom). Let za Tivat je sezonska destinacija tokom letnje sezone, pa su tokom zimske sezone oni mogući samo ukoliko se opredelite da presedate preko Aerodroma Nikola Tesla. Glavni gradovi Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Crne Gore odnosno Sarajevo, Zagreb i Podgorica takođe su dostupni sa niškog aerodroma sa presedenjem preko Beograda. Ove letove mo

SWISS planira da redovno leti od letnjeg reda letenja 2026. godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) SWISS će od naredne letnje sezone leteti samo tokom pika letnje sezone od 30. juna do 21. avgusta 2025. godine zbog manjka aviona u floti i dodatnih servisa, ali sa tendencijom da od letnje sezone 2026. godine lete celu sezonu. Direktor Knežević objašnjava da se i SWISS suočava sa dodatnim servisima, baš kao i Wizz Air, ali da su i pored toga uspeli da pronađu način da Niš ponovo uvrste u svoj red letenja. - SWISS iz tog razloga nije u mogućnosti da za sledeću letnju sezonu leti više iz Niša, ali su uspeli da neke biznis ture tokom leta smanje za Nemačku i tako omogućili da se naš aerodrom nađe u tom periodu na njihovoj mapi destinacija. Oni će leteti dva puta nedeljno svakog ponedeljka (u prepodnevnom terminu 09.05h sletanje u Niš i 09.50h poletanje za Cirih) i četvrtka ( u popodnevnom terminu 18.50h sletanje u Niš i 19.45h poletanje za Cirih).- ističe Knežević za TV Kopernikus SWISS će na liniji iz Niša u zavisnosti o kapaciteta punjenja kabine let