Пређи на главни садржај

Saobraćajci niškog neba - aerodromska kontrola letenja

Kontrolor letenja - svaki put nešto novo; (foto: Fly from Niš)
Portal "Fly from Niš" ,prvi je mediji u gradu koji, je imao eksluzivnu priliku da zaviri u rad kontrole letenja na aerodromu "Konstantin Veliki". U izuzetno zanimljivom obilasku rada aerodromske kontrole letenja imali smo prilike da vidimo uslove u kojima niški kontrolori rade kao i da čujemo neke stvari za koje nemamo priliku da tako često vidimo u medijima, a što možete pročitati u nastavku.

Svaki posao na svoji način je zanimljiv i stresan, kao i posao kontrolora letenja. Ono što ga prema rečima načelnika niške aerodromske kontrole letenja Anđelka Anđelkovića razlikuje od drugih je taj da ti nikad nije dosadno, jer stalno si na vezi sa različim ljudima i svaki put se dešava nešto novo i zanimljivo te nemaš vremena da o stresu razmišljaš.
- On jeste stresan posao, ali dok ga radiš nemaš vremena da o tome razmišljaš. Sa jedne strane koliko je stresan, sa druge strane je dosta i zanimljiv, javljaju ti se razni ljudi, nikad nije dosadno i svaki put je nešto novo. - ističe načelnik Anđelković
Aerodromska kontrola letenja na niškom aerodromu "Konstantin Veliki", prema rečima instruktora Vladimira Klikovca, pokriva skoro ceo region jugostične Srbije odnosno visinski do 4500 metara. Često se dešava da dođe i do delegiranja vazdušnog prostora drugoj državi čiji su elementi unapred definisani.
- Postoji opcija delegiranja dela vazdušnog prostora, pogotovo kada postoje određene vazduhoplovne manifestacije koje se u Bugarskoj vrlo često dešavaju, čiji su elementi unapred definisani. -kaže Klikovac
(foto: Fly from Niš)
Školovanje mladih kadrova

Inače, da bi neko postao kontrolor letenja pre svega mora da ima završenu srednju školu(minimum 18 godina odnosno IV stepen stručne spreme) i da ima znanje engleskog jezika nivoa B2 koje testira SMATSA(Kontrola letenja Srbije i Crne Gore). Pre svega mora da bude zdravstveno sposoban tj. da ima lekarsko uverenje klase 3.
- Školovanje u školskom centru u Beogradu podrazumeva predmetnu aktivnost, kao na svakoj visokoškolskoj ustanovi, i traje do 2 godine. Vreme zavisi o broja polaznika i broja predavača odnosno njihovog angažovanja. Nakon teorijskog dela, prelazi se na praktični deo koji podrazumeva rad na simulatoru koji Vam dočarava radno mesto na kome ćete da u budućnosti raditi. Tu se kandidati dele, zavisno od konkursa, da li će dalje nastaviti da se školuju na simulatoru za oblasnu kontrolu letenja u Beogradu ili da rade na aerodromskoj kontroli letenja kao što je Niš. Nakon praktičnog dela i sticanja prve dozvole za rad, kandidati se shodno konkursu upučuju u radne jedinice i tu počinje njihovo usko specijalizovano školovanje. - ističe Klikovac
Tokom školovanja prema rečima načelnika Anđelkovića vrši se prirodna selekcija kadrova, tj. tačno se vidi tokom tog školovanja koje spreman za ovu vrstu poslova, a ko nije.

Naši sagovornici ističu da interesovanja za ovaj posao kod mladih sugrađana veliko, jer je posao dosta zanimljiv.
- Skoro smo imali poziv od jednog našeg sugrađanina, koji se interesovao oko rada na kontroli letenja odnosno procesa samog školovanja. - kaže Anđelković
Pogled sa tornja na platformu aerodroma (foto: Fly from Niš)
Neuspelo sletanje libijskog Iljušina IL-76 i promašen prilaz privatnog izraelskog aviona

Naši sagovorni su nam ispričali neke svoje neke zanimljive situacije koje su se dešavale ranijih godina radeći u niškoj kontroli letenja. Jedna od takvih situacija bila je kada na aerodromu usled složenih meteo uslova libijski kargo avio Iljušin IL-76 nije mogao da sleti pa je morao da se vrati nazad za Tripoli.
- Avion je trebao da sleti iz pravca Jastrebca u stazu 11 i na prvi kontakt kada sam ustanovio o kome je reč, proverio ih da li su upoznati sa procedurom neuspelog prilaza, jer je bila velika verovatnoća za tako nešto, i za svaki slučaj sam ja to ponovio. Pošto se nisu javili kada sam i proverio pri samom sletanju, i u jednom trenutku kada su se vidno uplašeno javili da idu u neuspeli prilaz, više se čuo arapski nego engleski, i umesto da krenu desno u zulu-oskar(pozicija za čekanje) oni su skrenuli levo. I na kraju sve i pored te greške, su se ipak vratili nazad za Tripoli. - kaže načelnik Anđelković
Sa druge strane u jednoj sličnoj situaciji našao se naš drugi sagovornik, instruktor Vladimir Klikovac, gde se pilot izraeskog privatnog aviona na letu prema Izraelu po mraku izgubio i tražio da vandredno sleti. Iako je uspešno sleteo, povredio je vazdušni prostor pošto je leteo iznad zabranjene zone.
- Pre par godina neki privatni izraelski avion u preletu u noćnim satima se javio i rekao da ne zna gde se nalazi. Na pitanja gde je, javio je poziciju, i odlučio da potraži dozvolu za sletanje u Niš pošto je na putu ka Grčkoj bilo loše vreme. I nakon što sam mu odobrio da sleti, očekivao sam ga da sleti sa moje desne strane u jednom momentu čujem avion iza leđa odnosno to je deo vazdušnog prolaza koji je zabranjen za civilne vazduhoplove , pre svega zbog prepreka brda i planina. Kada je sleteo na pistu i krenuo da rula ka stajanci rekao sam mu da je promašio prilaz za sletenje, stranu sveta odakle je došao i da je za malo ostao živ, a njegov komentar je bio , hvala Bogu i nakon toga do poletanja se nije javljao. - rekao je Klikovac
Novi toranj

Budući izgled novog tornja (foto: aviatica.rs)
Prema ranijim najavama SMATSA-e kontrolori letenja u Nišu posle dužeg vremena treba da očekuju izgradnju novog kontrolnog tornja gde će raditi u mnogo boljim uslovima nego sada. Inače, treba podsetiti da su kontrolori letenja na sadašnjoj lokaciiji smešteni 2003.godine nakon rekontrukcije aerodroma Niš, a da su prethodno radili na tornju koji je se nalazio na vojnom delu niškog aerodroma koji je srušen u NATO bombardovanju 1999.godine.
- Novi toranj koji bi trebao da se gradi u visini sredine poletno sletne staze sa svim pratećim objektima čija će visina biti 26 metara. To će biti konforniji uslovi u odnosu na danas. Inače kada se gradi novi toranj običaj je da se ubacuju novi uređaju, i ovi danas su savremeni, ali svakako mnogo bolji uslovi za sam rad. - kaže načelnik Anđelković
Ugradnja ILS-a

ILS znači i manje alternacija
ilustracija(flightradar24 arhiva)
Niški aerodrom do kraja godine treba da dobije savremeni uređaj za instrumentalno sletanje aviona kategorije 1 koji će, kako ističu naši sagovornici, u mnogome samom aerodromu podići konkurentnost. Prema rečima gospodina Klikovca, Niš je poznat po tome što ima malo maglovitih dana i da je vidljivost uglavnom preko 5km što ga razlikuje od mnogih aerodroma u okruženju (Beograd, Batajnica, Sofija, Skoplje, Priština, Temišvar). Ovaj uređaj omogućiće mnogo preciznije podatke koje će olakšati pilotu da sleti na aerodrom kada su složeni meteo uslovi.
- ILS će pre svega olakšati pilotima, jer će meteo minimum biti mnogo manji. Primera radi, ako je definisana baza oblaka na minimalnoj visini 500-550m gde pilot donosi odluku da sleti ili ide u neuspeli prilaza pošto ne vidi pistu, to će recimo kod ILS-a minimalna visina baze oblaka recimo spustiti na 150-200m. Tako da je to drastična razlika, prostor u kome se vazduhoplov nalazi u prilazu je mnogo precizniji. - ističe Klikovac


Tekst: A.P., M.S.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

Zimski red letenja od sutra na snazi. Letite iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope

(ilustracija; foto: FB Aerodrom Niš) Na niškom aerodromu "Konstantin Veliki" od sutra počinje da važi i da se primenjuje zimski red letenja koji traje od 27. oktobra do 29. marta naredne godine. Broj destinacija u odnosu na prethodnu sezonu biće manji, ali i pored toga putnici će biti u prilici da direktno ili sa presedanjem stignu na svoju konačnu destinaciju. Zimski red letenja koji od sutra stupa na snagu putnicima će omogućiti da tokom ove sezone lete iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope. Air Serbia će nuditi 5 destinacija, Wizz Air i Ryanair po 2 destinacije. Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia tokom ovog perioda nudi putnicima iz Niša direktne letove do Ljubljane, Kelna, Frankfurt Hana, Istanbula i Beograda. Pored direktnih destinacija Air Serbia direktno preko Beograda, ali i preko svojih codeshare partnera Qatar Airways-a i Turkish Airlines-a, nudi i veliki broj destinacija širom sveta. Najveća dva niskotarifna avio-prevoznika u Evropi, Wizz Air i Ryanair, putnicima

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2024 / JANUAR 2025

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembra meseca 2024. godine i januara meseca 2025. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 20,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 2459 RSD / 3069 RSD F

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - NOVEMBAR / DECEMBAR 2024

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom novembra i decembra meseca, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Novembar / Decembar Ryanair 24,79€ / 20,99€ Malta(MLA) Novembar / Decembar Ryanair 19,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Novembar / Decembar Wizz Air 9839 RSD / 2459 RSD Memingen(FMM) Novembar / Decembar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Frankfurt Han(HHN) No

SWISS planira da redovno leti od letnjeg reda letenja 2026. godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) SWISS će od naredne letnje sezone leteti samo tokom pika letnje sezone od 30. juna do 21. avgusta 2025. godine zbog manjka aviona u floti i dodatnih servisa, ali sa tendencijom da od letnje sezone 2026. godine lete celu sezonu. Direktor Knežević objašnjava da se i SWISS suočava sa dodatnim servisima, baš kao i Wizz Air, ali da su i pored toga uspeli da pronađu način da Niš ponovo uvrste u svoj red letenja. - SWISS iz tog razloga nije u mogućnosti da za sledeću letnju sezonu leti više iz Niša, ali su uspeli da neke biznis ture tokom leta smanje za Nemačku i tako omogućili da se naš aerodrom nađe u tom periodu na njihovoj mapi destinacija. Oni će leteti dva puta nedeljno svakog ponedeljka (u prepodnevnom terminu 09.05h sletanje u Niš i 09.50h poletanje za Cirih) i četvrtka ( u popodnevnom terminu 18.50h sletanje u Niš i 19.45h poletanje za Cirih).- ističe Knežević za TV Kopernikus SWISS će na liniji iz Niša u zavisnosti o kapaciteta punjenja kabine let

SWISS: Povratna karta do Ciriha već od 122 €

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Aerodrom Konstatin Veliki Niš ponovo će posle malo duže pauze putnicima iz Niša ponuditi letove do Ciriha u piku letnje sezone. Ove letove će ponovo obavljati švajcarski nacionalni avio-prevoznik SWISS koji će svakog ponedeljka i četvrtka prevoziti putnike.  Kako saopštavaju iz SWISS-a,  povratne karte se mogu kupiti po ceni već od 122 € i nalaze se u prodaji na zvaničnom sajtu ove avio-kompanije. Cene karata mogu varirati od početne u zavisnosti od interesovanja putnika za ovu destinaciju . Ukoliko niste član lojaliti kluba Lufthansa grupe Miles and More , treba da znate da postoje određe tarife ekonomskih i biznih karata ukoliko prvi put planirate da koristite usluge SWISS-a. - Economy Light - ručna torba do 8kg  bez prava na ponovni rebuking, kao i bez refundacije - Economy Standard - ručna torba do 8kg, čekirani prtljag do 23kg, rebunking je moguć uz određene uslove, bez refundacije, mogućnost rezervacije sedišta (gde je moguće) - Economy Gre