Пређи на главни садржај

Saobraćajci niškog neba - aerodromska kontrola letenja

Kontrolor letenja - svaki put nešto novo; (foto: Fly from Niš)
Portal "Fly from Niš" ,prvi je mediji u gradu koji, je imao eksluzivnu priliku da zaviri u rad kontrole letenja na aerodromu "Konstantin Veliki". U izuzetno zanimljivom obilasku rada aerodromske kontrole letenja imali smo prilike da vidimo uslove u kojima niški kontrolori rade kao i da čujemo neke stvari za koje nemamo priliku da tako često vidimo u medijima, a što možete pročitati u nastavku.

Svaki posao na svoji način je zanimljiv i stresan, kao i posao kontrolora letenja. Ono što ga prema rečima načelnika niške aerodromske kontrole letenja Anđelka Anđelkovića razlikuje od drugih je taj da ti nikad nije dosadno, jer stalno si na vezi sa različim ljudima i svaki put se dešava nešto novo i zanimljivo te nemaš vremena da o stresu razmišljaš.
- On jeste stresan posao, ali dok ga radiš nemaš vremena da o tome razmišljaš. Sa jedne strane koliko je stresan, sa druge strane je dosta i zanimljiv, javljaju ti se razni ljudi, nikad nije dosadno i svaki put je nešto novo. - ističe načelnik Anđelković
Aerodromska kontrola letenja na niškom aerodromu "Konstantin Veliki", prema rečima instruktora Vladimira Klikovca, pokriva skoro ceo region jugostične Srbije odnosno visinski do 4500 metara. Često se dešava da dođe i do delegiranja vazdušnog prostora drugoj državi čiji su elementi unapred definisani.
- Postoji opcija delegiranja dela vazdušnog prostora, pogotovo kada postoje određene vazduhoplovne manifestacije koje se u Bugarskoj vrlo često dešavaju, čiji su elementi unapred definisani. -kaže Klikovac
(foto: Fly from Niš)
Školovanje mladih kadrova

Inače, da bi neko postao kontrolor letenja pre svega mora da ima završenu srednju školu(minimum 18 godina odnosno IV stepen stručne spreme) i da ima znanje engleskog jezika nivoa B2 koje testira SMATSA(Kontrola letenja Srbije i Crne Gore). Pre svega mora da bude zdravstveno sposoban tj. da ima lekarsko uverenje klase 3.
- Školovanje u školskom centru u Beogradu podrazumeva predmetnu aktivnost, kao na svakoj visokoškolskoj ustanovi, i traje do 2 godine. Vreme zavisi o broja polaznika i broja predavača odnosno njihovog angažovanja. Nakon teorijskog dela, prelazi se na praktični deo koji podrazumeva rad na simulatoru koji Vam dočarava radno mesto na kome ćete da u budućnosti raditi. Tu se kandidati dele, zavisno od konkursa, da li će dalje nastaviti da se školuju na simulatoru za oblasnu kontrolu letenja u Beogradu ili da rade na aerodromskoj kontroli letenja kao što je Niš. Nakon praktičnog dela i sticanja prve dozvole za rad, kandidati se shodno konkursu upučuju u radne jedinice i tu počinje njihovo usko specijalizovano školovanje. - ističe Klikovac
Tokom školovanja prema rečima načelnika Anđelkovića vrši se prirodna selekcija kadrova, tj. tačno se vidi tokom tog školovanja koje spreman za ovu vrstu poslova, a ko nije.

Naši sagovornici ističu da interesovanja za ovaj posao kod mladih sugrađana veliko, jer je posao dosta zanimljiv.
- Skoro smo imali poziv od jednog našeg sugrađanina, koji se interesovao oko rada na kontroli letenja odnosno procesa samog školovanja. - kaže Anđelković
Pogled sa tornja na platformu aerodroma (foto: Fly from Niš)
Neuspelo sletanje libijskog Iljušina IL-76 i promašen prilaz privatnog izraelskog aviona

Naši sagovorni su nam ispričali neke svoje neke zanimljive situacije koje su se dešavale ranijih godina radeći u niškoj kontroli letenja. Jedna od takvih situacija bila je kada na aerodromu usled složenih meteo uslova libijski kargo avio Iljušin IL-76 nije mogao da sleti pa je morao da se vrati nazad za Tripoli.
- Avion je trebao da sleti iz pravca Jastrebca u stazu 11 i na prvi kontakt kada sam ustanovio o kome je reč, proverio ih da li su upoznati sa procedurom neuspelog prilaza, jer je bila velika verovatnoća za tako nešto, i za svaki slučaj sam ja to ponovio. Pošto se nisu javili kada sam i proverio pri samom sletanju, i u jednom trenutku kada su se vidno uplašeno javili da idu u neuspeli prilaz, više se čuo arapski nego engleski, i umesto da krenu desno u zulu-oskar(pozicija za čekanje) oni su skrenuli levo. I na kraju sve i pored te greške, su se ipak vratili nazad za Tripoli. - kaže načelnik Anđelković
Sa druge strane u jednoj sličnoj situaciji našao se naš drugi sagovornik, instruktor Vladimir Klikovac, gde se pilot izraeskog privatnog aviona na letu prema Izraelu po mraku izgubio i tražio da vandredno sleti. Iako je uspešno sleteo, povredio je vazdušni prostor pošto je leteo iznad zabranjene zone.
- Pre par godina neki privatni izraelski avion u preletu u noćnim satima se javio i rekao da ne zna gde se nalazi. Na pitanja gde je, javio je poziciju, i odlučio da potraži dozvolu za sletanje u Niš pošto je na putu ka Grčkoj bilo loše vreme. I nakon što sam mu odobrio da sleti, očekivao sam ga da sleti sa moje desne strane u jednom momentu čujem avion iza leđa odnosno to je deo vazdušnog prolaza koji je zabranjen za civilne vazduhoplove , pre svega zbog prepreka brda i planina. Kada je sleteo na pistu i krenuo da rula ka stajanci rekao sam mu da je promašio prilaz za sletenje, stranu sveta odakle je došao i da je za malo ostao živ, a njegov komentar je bio , hvala Bogu i nakon toga do poletanja se nije javljao. - rekao je Klikovac
Novi toranj

Budući izgled novog tornja (foto: aviatica.rs)
Prema ranijim najavama SMATSA-e kontrolori letenja u Nišu posle dužeg vremena treba da očekuju izgradnju novog kontrolnog tornja gde će raditi u mnogo boljim uslovima nego sada. Inače, treba podsetiti da su kontrolori letenja na sadašnjoj lokaciiji smešteni 2003.godine nakon rekontrukcije aerodroma Niš, a da su prethodno radili na tornju koji je se nalazio na vojnom delu niškog aerodroma koji je srušen u NATO bombardovanju 1999.godine.
- Novi toranj koji bi trebao da se gradi u visini sredine poletno sletne staze sa svim pratećim objektima čija će visina biti 26 metara. To će biti konforniji uslovi u odnosu na danas. Inače kada se gradi novi toranj običaj je da se ubacuju novi uređaju, i ovi danas su savremeni, ali svakako mnogo bolji uslovi za sam rad. - kaže načelnik Anđelković
Ugradnja ILS-a

ILS znači i manje alternacija
ilustracija(flightradar24 arhiva)
Niški aerodrom do kraja godine treba da dobije savremeni uređaj za instrumentalno sletanje aviona kategorije 1 koji će, kako ističu naši sagovornici, u mnogome samom aerodromu podići konkurentnost. Prema rečima gospodina Klikovca, Niš je poznat po tome što ima malo maglovitih dana i da je vidljivost uglavnom preko 5km što ga razlikuje od mnogih aerodroma u okruženju (Beograd, Batajnica, Sofija, Skoplje, Priština, Temišvar). Ovaj uređaj omogućiće mnogo preciznije podatke koje će olakšati pilotu da sleti na aerodrom kada su složeni meteo uslovi.
- ILS će pre svega olakšati pilotima, jer će meteo minimum biti mnogo manji. Primera radi, ako je definisana baza oblaka na minimalnoj visini 500-550m gde pilot donosi odluku da sleti ili ide u neuspeli prilaza pošto ne vidi pistu, to će recimo kod ILS-a minimalna visina baze oblaka recimo spustiti na 150-200m. Tako da je to drastična razlika, prostor u kome se vazduhoplov nalazi u prilazu je mnogo precizniji. - ističe Klikovac


Tekst: A.P., M.S.
Fly from Niš

Коментари

Популарни постови са овог блога

[PINK PETAK] Nikad jeftiniji letovi Wizz-a iz Niša! Već od 13,78€

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Mađarski niskotarifni avio-prevoznik Wizz Air u okviru svoje akcije crni petak ("Pink petak") koja će trajati 3 dana nudi popust na određene destinacije iz svoje ponude od 30% na avio-karte. Wizz Air je u ovu promotivnu ponudu uvrstio sve destinacije iz Niša. Promotivna "Pink petak" akcija traje 3 dana od 26. do 28. novembra i putnici koji u ovom periodu žele da kupe karte iz Niša mogu to da urade po ceni već od 13,78€ koliko košta karta do Memingena ili Bazel Miluza. Ukoliko se opredelite da letite do Bratislave (od 16.12.2025.) cena karte se kreće već od 15,99€ ili ukoliko je vaša destinacija Dortmund (od 05.01.2026.) cena karte se kreće već od 17,48€. Promotivna akcija tokom ova tri dana obuhvata period letenja od 01. decembra do 26. marta naredne godine. Karte se mogu kupiti već sada preko zvaničnog sajta avio-kompanije , turističkih agencija širom Srbije kao i na šalteru za prodaju karata na Aerodromu Konstantin Veliki (no...

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2025 / JANUAR 2026

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembar 2025. i januar 2026. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 16,99€ / 19,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 14,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 1839 RSD / 1839 RSD Dortmund(DTM)* Ja...

[MAPA] Zatvorena petlja "Niš-sever" iz pravca Beograda. Putnicima na raspolaganju alternativni putni pravci.

(printscreen putevi-srbije.rs) Danas u 13 časova započeti su radovi na rehabilitaciji mosta petlje "Niš-sever" koja će biti zatvorena za saobraćaj do 14. januara naredne godine.Putnici koji dolaze iz severnih i juznih krajeva Srbije i regiona moraće da preko alternativnih putnih pravaca dodju na Aerodrom Niš. Ovo je vrlo važno za sve putnike koji se iz severnih i južnih krajeva Srbije upućuju ka niškom aerodromu "Konstantin Veliki". Tokom izvođenja radova na mostu nije moguće koristi petlju "Niš-sever" iz pravca Beograda odnosno Vranja. Na petlji Niš sever biće moguće isključenje iz pravca Pirota, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Beogradu. Za saobraćaj će biti zatvoreno isključenje na petlji Niš sever iz pravca Beograda, kao i uključenje na auto-put u smeru ka Pirotu, i zaustavna saobraćajna traka u zoni stubova mosta u smeru ka petlji Trupale, dok će se saobraćaj odvijati voznom i preticajnom saobraćajnom trakom. Za sve koji dolaze sa ...

[CENOVNI PREGLED] Posetite tradicionalne božične markete avionom iz Niša

Duh praznika avionom iz Niša (ilustracija, foto: freepik.com) Tradicionalni božićni marketi na velikim gradskim trgovima svake godine širom Evrope se održavaju u periodu od kraja novembra pa do sredine januara. Ovo je prava prilika da pored turističke posete destinacija posetite i njihove božićne markete i osetite duh praznika u tim gradovima. Ove zimske sezone putnici iz Niša moćiće da obiđu markete u Bazelu, Miluzu, Beču, Minhenu, Frankfurtu, Kelnu i Ljubljani. Od 16.12. će moći da posete i božićni market u Bratislavi. U nastavku pogledajte tabelarni prikaz destinacija sa terminima održavanja ove manifestacije i početne cene avio-karata. Destinacija Period Dan Avio-kompanija Cena već od Bazel Miluz(MLH) 27.11. - 23.12. -234-67 Wizz Air 1839 RSD Memingen-Minhen(FMM) 24.11. - 2...

Zašto nema linije za Malme? Pitanje koje se postavlja dve godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Malme je bio jedna od prvih linija Wizz Air-a koji je juna 2015. godine pokrenuo sa niškog aerodroma "Konstantin Veliki". Iako je ova linija pokretana dva puta, konačno je prestala da postoji oktobra 2023. godine. Mnogi naši čitaoci i danas su nezadovoljni odlukom avio-kompanije kako je moguće da se ovako jedna po njima isplativa linija ugasi. Još jednom ćemo podsetiti ovim putem naše čitaoce u vezi odgovora koji su kolege sa portala "Južne Vesti" dobili od Wizz Air kada je odlučeno da se ona povuče iz sistema. - Wizz Air kontinuirano prati performanse svojih ruta kako bi omogućio da najpopularnije destinacije imaju najniže moguće cene karata. Kao što je uobičajena praksa u vazduhoplovnoj industriji, Wizz Air optimizuje svoju mrežu na osnovu rezultata ovih pregleda, tako da će ruta Niš – Malme biti ukinuta. Nastavljamo da pratimo ponudu i potražnju na tržištu kako bismo mogli da ponudimo najbolje opcije putovanja našim putnicim...