Пређи на главни садржај

30 GODINA AERODROMA NIŠ

Nišlije na svečanom otvaranju (foto: Aerodrom Niš)
Upravo na današnji dan pre 30 godina , 12.oktobra 1986.godine, svečano je otvoren niški aerodrom koji od 2003.godine nosi naziv "Konstantin Veliki". Aerodrom je, posle mnogo muka koje su pratile njegovo osnivanje, otvoren veličanstvenim aeromitingom i sletanjem prvog JAT-ovog aviona Boinga 737-300(reg.oznake YU-ANI) na liniji iz Beograda sa zvanicama.


Aeromiting na otvaranju aerodroma (foto: Aerodrom Niš)
Udruživanjem privrednika i političara grada Niša 1986.godine doneta je odluka o osnivanju radne organizacije “Aerodrom Niš”. Sudeći po okolnostima koje su tada vladale, ideja o otvaranju aerodroma u Nišu nije se dopala ondašnjoj vlasti u zemlji pa je tri dana pre svečanog otvaranja Republicki SUP zatvorio aerodrom. Tadašnji predsednik Skupštine opštine Niš, Dragoslav Pavlović izjavio je pre godinu dana za naš portal sledeće :
           
Pogledajte podatke o otvaranju aerodroma. I ako je otvaranje bilo veličanstveno, iza kulisa se odvijala drama. Beograd, potpomognut svojim "vazalima" iz Niša nije želeo taj aerodrom, pa ga je Republički SUP zatvorio tri dana pre nego što je otvoren. Uz mudro provlačenje kroz iglene uši i nesebičnu pomoć nekih ljudi, pre svega iz JNA, otvaranje je bilo veličanstveno. Drama koju pominjem poznata je vrlo malom broju ljudi, ali mi je drago da ovo izlazi u javnost za života onih koji su se borili za aerodrom, ali i onih koji su gurali klipove u svaki točak.”.
Prvi putnici, zvanice i novinari (foto: Aerodrom Niš)
Od tog trenutka kreće borba za saobraćaj, koja sa većim ili manjim intenzitetom traje do danas.

Tokom prethodnih meseci mogli ste da čitate naš specijal povodom ovog velikog jubileja o fazava razvoja avio-saobraćaja, kao i samog aerodroma tokom tog perioda. U kratktim crtama podsetićemo se na neke od tih faza razvoja aerodroma tokom prethodnih 30 godina, a opširnije možete čitati ovde.


Politički problemi 90-tih godina koji se završio raspadom velike države Jugoslavije, a samim tim i velikog tržišta, odrazile su se i na razvoj avio-saobraćaja iz Niša koji je svoju vezu sa svetom ostvarivao i kroz linije JAT-a i Adria Airways preko za Zagreba odnosno Ljubljane, kao i potpuno ukidanje sezonskih linija ka hrvatskom primorju.

Veliki broj građana na stajanci aerodroma Niš
(foto: Aerodrom Niš)
U situaciji praktično potpunog prestanka saobraćaja (ostaje samo sezonski saobraćaj ka Tivtu) i potpunog osamostaljenja, finansirani su, izgrađeni i stvoreni osnovni uslovi za obavljanje poslova Robno-carinskog terminala za Grad Niš i uslovi za rad Turističke agencije i Trgovine. Obavljajući te alternativne poslove, Preduzeće je finansijski opstalo tokom sankcija, a zahvaljujući velikom zalaganju radnika (što je rezultat uticaja stvarno tržišnih uslova poslovanja, bez ikakvih dotacija), očuvan je istovremeno i kvalitetan rad osnovne delatnosti – aerodromskih usluga.

JAT alternacije tokom 90-tih (foto: Aerodrom Niš)
Tokom 90-tih Preduzeće je značajno poboljšalo kadrovsku strukturu i pokrenulo akciju u pozicioniranju Aerodroma u okviru vazdušnog saobraćaja tadašnje Jugoslavije. U uslovima ukupno smanjenog saobraćaja to je rezultiralo intenzivnijim korišćenjem Aerodroma kao alternativnog, zahvaljujući dobrim meteorološkim uslovima.

Godine 1998. je promet na aerodromu porastao zahvaljujući velikom prometu aerodroma u Prištini i značajnom broju maglovitih dana na njemu tokom kojih je saobraćaj veoma uspešno obavljan preko Niša.

Terminal nakon NATO agresije 1999.(foto: Aerodrom Niš)
Ali sledi 1999. godina, godina NATO bombardovanja i teških oštećenja. Skoro beznadežna situacija nakon uspostavljanja primirja omogućava minimalni nivo poslovanja. oktobra 2000. imali ljudi na aerodromu sačinili su analizu oštećenja i procenu moguće vrednosti radova popravke, što je omogućilo da se među prvima nađu sa spremnim projektom obnove i investiranja. Predstavnici Norveške uočili su potencijal i značaj objekta i donacijom omogućili ponovno otvaranje Aerodroma.

Jat Airways na aerodromu na putu ka  Cirihu
Zahvaljujući tim finansijskim sredstvima, od decembra 2002. do 12. oktobra 2003. godine, u saradnji sa Vojskom Jugoslavije, izvršeno je razminiranje preostalih neeksplodiranih kasetnih bombi u reonu poletno sletnih staza, asfaltirane su manevarske površine, izgrađen toranj aerodromske kontrole letenja i obnovljen je deo aerodromske opreme.

Aerodrom Niš je ponovo otvoren 12. oktobra 2003. godine, zanimljivo opet na specijalnom letu iz Beograda sletenjem takođe JAT-ovog Boinga 737-300. Tokom 2004. godine JAT Airways i Montenegro Airlines su počeli da obavljaju saobraćaj iz Niša za Cirih, Pariz i Tivat. Počev od pomenute 2004. godine, pa do 2007, broj putnika koji su sleteli i poleteli sa Aerodroma Niš se konstantno povećava, prateći trend razvoja definisan u Biznis planu Aerodroma 2004-2008.

Britanski turisti preko aerodroma Niš na Kopaonik
U skladu sa okolnostima nastalim nakon otcepljenja Crne Gore i generalnom politikom koja je vođena u nadležnim organima Srbije u oblasti vazdušnog saobraćaja (tokom 2006. i 2007. godine), broj putnika u 2007. godini opada i na godišnjem nivou je smanjen za 14% u odnosu na prethodnu godinu. To se odrazilo na ukupno ekonomsko stanje u Preduzeću.

Od avgusta 2010. na aerodromu su stacionirani, prema potrebi, ruski avioni Iljušin Il 76 i Bejivev Be-200 kao i dva helikoptera (Mil Mi 26 i Kamov Ka 32) sa ciljem gašenja požara u Srbiji i okruženju, prema Zakonu o vanrednim situacijama. Za sedište ovog centra, Niš je izabran zbog svoje povoljne geografske lokacije, a aerodrom u Nišu je u više navrata korišćen kao baza za gašenje požara i dostavljanja humanitarne pomoći za ugrožene na KIM i u prošlogodišnjim poplavama koji su zahvatili Srbiju i okolne zemlje.
Montenegro na jednoj od linija iz Niša
Krajem 2013.godine ponovo dolazi do zamiranja avio-saobraćaja, zbog odluke grada da prestane sa subvencijama crnogorskom avio-prevozniku Montenegro Airlines koji je Niš preko Podgorice povezivao sa svetom 3 godine unazad. U takvoj skoro beznadežnoj situaciji, te i ne prepoznavanju nacionalnog prevoznika da Niš poveže makar sa Beogradom i dalje sa svetom, u gradu se od strane grupe građana, koji su prepoznali šta aerodrom predstavlja za jedan grad i šire, pokrenuta internet kampanja putem društvenih mreža i onlajn peticija(okončana krajem prošle godine, više od 6500 potpisa iz celog sveta) za dolazak nisko-tarifnih avio-kompanija u Niš. Ta grupa građana, tj. naš tim uspeo je da pokrene, zajedno sa rukovodstvom grada i aerodroma Niš, tada pregovore sa drugom nacionalnom nekada velikom čarter avio-kompanijom Aviogenex kako bi aerodrom krenuo da ponovo funkcioniše. Na žalost ishod pregovora je bio negativan. 
Prvi putnici za Bazel iz Niša (foto: Fly from Niš)

No, i Grad Niš je uvideo potrebu da aerodrom mora da opstane i profunkcioniše te je za te potrebe izradio elaborat koji je predvideo između ostalog i veoma nisku cenu aerodromskih usluga od svega 3 evra, što je naišlo na interesovanje početkom 2014.godine i niskotarifne kompanija Wizz Air-a sa kojom su otpočeli pregovori i koji su krajem septembra rezultirali potpisivanje ugovora na isključivo komercijalnoj osnovi bez ikakvih subvencija. 


Posada Wizz Air-a iz Dortmunda u Nišu(foto: Fly from Niš)
Krajem 2014.godine u zgradi Vlade Srbije predstavljena je i prva linija za Bazel, a sredinom januara ove godine i linija za Malme. Linije su krajem juna uspešno pokrenute iz Niša, a prvi avioni na pomenutim linijama dočekani su kako to priliči za te prilike vodenom zavesom. Mađarski niskotarifni avio-prevoznik zadovoljan postignutim rezultatima za prvu godinu letenja iz Niša, tokom avgusta ove godine uveo je još tri dodatne linije (Memingen, Ajndhoven i Dortmund) i na taj način uvećao svoju ponudu na ukupno 5 destinacija.

Svečan doček prvog aviona na liniji iz Berlina
(foto: Fly from Niš)
Ovde se ne zarvšava pozitivna priča o aerodromu Niš, jer je uprava aerodroma uspela da izdejstvuje i prisustvo najveće niskotarifne avio-kompanije Ryanair koji je početkom septembra ove godine pokrenuo svoju prvu liniju do Berlina. Početkom zimskog reda letenja otvara još 3 linije ka Diseldorfu, Bratislavi i Milanu. Sa niškog aerodroma bi trebalo da poleti još jedna avio-kompanija, a čije se ime još uvek drži u tajnosti.

Niški aerodrom u toku ove i naredne godine raditi na proširenju svojih kapaciteta kako bi bio spreman da za naredni period opsluži i veći broj putnika. Planovi aerodroma su u naredne 5 godine preko 700

000  putnika. Takođe planirani su radovi na poboljšanju navigacionih instrumenata tj. instaliranje ILS CAT I  kao i ugradnju dodatnih prilaznih svetala do kraja 2017.godine. SMATSA takodje planira u narednom periodu izgradnju savremenenog kontrolnog tornja tokom naredne godine.

Aerodrom Niš nije stao sa razgovorima i pregovorima sa drugim avio-kompanijama, nudeći izuzetno nisku cenu aerodromskih usluga, te se očekuje i dolazak drugih avio-kompanija u naredom periodu.

Foto galeriju sa otvaranja aerodroma možete pogledati ovde.



Fly from Niš Team

Коментари

Популарни постови са овог блога

Zimski red letenja od sutra na snazi. Letite iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope

(ilustracija; foto: FB Aerodrom Niš) Na niškom aerodromu "Konstantin Veliki" od sutra počinje da važi i da se primenjuje zimski red letenja koji traje od 27. oktobra do 29. marta naredne godine. Broj destinacija u odnosu na prethodnu sezonu biće manji, ali i pored toga putnici će biti u prilici da direktno ili sa presedanjem stignu na svoju konačnu destinaciju. Zimski red letenja koji od sutra stupa na snagu putnicima će omogućiti da tokom ove sezone lete iz Niša ka 9 destinacija širom Evrope. Air Serbia će nuditi 5 destinacija, Wizz Air i Ryanair po 2 destinacije. Nacionalni avio-prevoznik Air Serbia tokom ovog perioda nudi putnicima iz Niša direktne letove do Ljubljane, Kelna, Frankfurt Hana, Istanbula i Beograda. Pored direktnih destinacija Air Serbia direktno preko Beograda, ali i preko svojih codeshare partnera Qatar Airways-a i Turkish Airlines-a, nudi i veliki broj destinacija širom sveta. Najveća dva niskotarifna avio-prevoznika u Evropi, Wizz Air i Ryanair, putnicima

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - DECEMBAR 2024 / JANUAR 2025

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom decembra meseca 2024. godine i januara meseca 2025. godine, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 20,99€ Malta(MLA) Decembar / Januar Ryanair 20,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Decembar / Januar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Memingen(FMM) Decembar / Januar Wizz Air 2459 RSD / 3069 RSD F

Cenovni pregled avio-karata iz Niša - NOVEMBAR / DECEMBAR 2024

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Ukoliko planirate da sa niškog aerodroma letite ka nekoj od mnogobrojnih destinacija širom Evrope sa jednom od 3 avio-kompanije (Ryanair, Wizz Air, Air Serbia) tokom novembra i decembra meseca, ovo su trenutno najniže cene avio-karata u jednom smeru ka postojećim destinacijama. Destinacija Mesec Avio-kompanija Cena već od Beč(VIE) Novembar / Decembar Ryanair 24,79€ / 20,99€ Malta(MLA) Novembar / Decembar Ryanair 19,99€ / 19,99€ Bazel Miluz(MLH) Novembar / Decembar Wizz Air 9839 RSD / 2459 RSD Memingen(FMM) Novembar / Decembar Wizz Air 2209 RSD / 2209 RSD Frankfurt Han(HHN) No

Do gradova bivše Jugoslavije letom iz Niša preko Beograda

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) Sarajevo, Tivat, Zagreb, Podgorica i Ljubljana su samo neke od destinacija bivše Jugoslave ka kojima srpski nacionalni avio-prevoznik Air Serbia omogućava putnicima iz Niša direktno preko Beograda da lete do njih. Neke od ovih destinacija bile su i redovne linije sa Aerodroma Konstantin Veliki krajem 80-tih i tokom 2000-tih poput Zagreba (JAT) ili Podgorice (Montenegro Airlines). Air Serbia podsetimo da iz Niša obavlja redovne direktne letove ka Ljubljani, glavnom gradu Slovenije, tokom cene godine, ali i zahvaljujući redovnim letovima do Beograda letovi do Ljubljane su mogući i u tim danima (sredom ili nedeljom). Let za Tivat je sezonska destinacija tokom letnje sezone, pa su tokom zimske sezone oni mogući samo ukoliko se opredelite da presedate preko Aerodroma Nikola Tesla. Glavni gradovi Bosne i Hercegovine, Hrvatske i Crne Gore odnosno Sarajevo, Zagreb i Podgorica takođe su dostupni sa niškog aerodroma sa presedenjem preko Beograda. Ove letove mo

SWISS planira da redovno leti od letnjeg reda letenja 2026. godine

ilustracija (foto: FB Aerodrom Niš) SWISS će od naredne letnje sezone leteti samo tokom pika letnje sezone od 30. juna do 21. avgusta 2025. godine zbog manjka aviona u floti i dodatnih servisa, ali sa tendencijom da od letnje sezone 2026. godine lete celu sezonu. Direktor Knežević objašnjava da se i SWISS suočava sa dodatnim servisima, baš kao i Wizz Air, ali da su i pored toga uspeli da pronađu način da Niš ponovo uvrste u svoj red letenja. - SWISS iz tog razloga nije u mogućnosti da za sledeću letnju sezonu leti više iz Niša, ali su uspeli da neke biznis ture tokom leta smanje za Nemačku i tako omogućili da se naš aerodrom nađe u tom periodu na njihovoj mapi destinacija. Oni će leteti dva puta nedeljno svakog ponedeljka (u prepodnevnom terminu 09.05h sletanje u Niš i 09.50h poletanje za Cirih) i četvrtka ( u popodnevnom terminu 18.50h sletanje u Niš i 19.45h poletanje za Cirih).- ističe Knežević za TV Kopernikus SWISS će na liniji iz Niša u zavisnosti o kapaciteta punjenja kabine let