PORTAL KOJI SE BAVI PROMOVISANJEM LETOVA IZ NIŠA

субота, 09. април 2016.

[SPECIJAL] Letovi iz Niša u novom milenijumu (3.deo)

(foto arhiva Aerodrom Niš)
Suočeni teškim razaranjem u NATO bombardovanju 1999.godine rukovodstvo niškog aerodroma uspeva da uz zalaganje grada i donacije Vlade Norveške oktobra 2003.godine ponovo otvori aerodrom za letove. Od te godine do danas sa niškog aerodroma odvija se redovni putnički saobraćaj sa kratkotrajnim prekidima.

U okviru specijala povodom 30 godina aerodroma "Konstantin Veliki" iz serijala gde smo sve leteli iz Niša podsetićemo se i na to gde smo sve letetli i gde letimo danas, što je ujedno i poslednji deo ovog serijala.

JAT prevozio putnike iz Niša do 2009.godine
(foto arhiva Aerodrom Niš)
Iako otvoren svečano za saobraćaj oktobra 2003.godine sletanjem JAT-ovog aviona tipa B737 na rekonstruisanu i proširenu pistu niškog aerodroma, prvi komercijalni letovi JAT je tek uspostavio naredne godine odakle je leteo ka Tivtu, Cirihu, Parizu, Antaliji i Bodrumu. Tokom 2004.godine i crnogorski avio-prevoznik Montenegro Airlines uspostavlja svoje prve letove iz Niša i to do Ciriha. Tokom 2004.godine kroz terminal niškog aerodroma prošlo je više od 17.000 putnika.

Nažalost već naredne godine JAT ukida linije do Tivta i Pariza, ali nastavlja da redovno leti ka Cirihu i tokom leta za Antaliju. Montenengro Airlines, takođe, nastavlja sa linijom i tokom 2005.godine do Ciriha . Iako 3 linije tokom ovde godine aerodrom Niš zabeležio je porast broja putnika od skoro 25.000.

Britanski turisti u najvećem putničkom avionu
koji je ikada sleteo u Niš (foto arhiva Aerodrom Niš)
Dok se čarter letovi za Antaliju naredne godine ukidaju, JAT pojačava broj linija ka Cirihu zajedno sa Montenegro Airlines-om. Po prvi put posle skoro 15 godina na niški aerodrom sleći prvi britanski turisti iz Londona koji su boravili na Kopaoniku. Prva inostrana čarter avio-kompanija dovezla je ove britanske turiste najvećim putničkim avionom koji je ikada od osnivanja sleteo na niški aerodrom tipa Boing 757. Tokom ove godine zabeležen je i rekordan broj putnika do 2015.godine kada je kroz nišku vazdušnu luku prošlo oko 35.500 putnika. Zanimljivo je da je JAT najavio tokom ove godine i letove do Beča i Štutgarta, ali da ti letovi iako najavljeni nikada nisu bili uvedeni.

Montengro Airlines nakon raspada SCG nikad više nije
leteo direktno do Ciriha (foto arhiva Aerodrom Niš)
Raspad državne zajednice SCG uticao je na dalji razvoj avio-saobraćaja iz Niša odnosno smanjio je broj letova ka Cirihu, pošto Montenegro Airlines više nije mogao da leti kao strana kompanija u Švajcarsku. Ipak crnogorski nacionalni avioprevoznik uspostavlja tokom leta čarter letove do Tivta. JAT nastavlja i tokom 2007.godine letove do Ciriha, a uvodi i čarter let do Herakliona u organizaciji turističke agencije iz Niša. Turska turistička agencija u saradnji sa Atlasjet-om(današnji Atlas global) uvodi čartere do Istanbula tokom letnjeg perioda. Britanski turisti zahvaljujući tur-operateru Thomson nastavljaju da dolaze tokom zimskog perioda na Kopaonik. Na kraju ove godine prvi put aerodrom od ponovnog otvaranja za saobraćaj beleži pad broja putnika kada je na kraju 2007.godine letelo više od 29.000 putnika.

Niški putnici ukrcavaju se na večernjem letu za Istanbul
(foto arhiva Aerodrom Niš)
Naredne godine Atlasjet prekida letove do Istanbula, dok JAT pored letova za Cirih i Heraklion paralelno sa Montenegro Airlines-om leti i do Tivta. Tokom ove godine realizovani su i poslednji čarter letovi britanskog tur-operatera Thomson koji je prevozio turiste na Kopaonik na liniji  London - Niš. Pad broja putnika se nastavio i tokom ove godine kada je letelo više od 21.600 putnika.

2009.godina je bila poslednja godina u kojoj je nacionalni avioprevoznik JAT leteo iz Niša za Cirih. Montenegro Airlines i tokom ove godine leti do Tivta, dok se Atlasjet posle godinu dana pauze vraća na aerodrom ovog puta nudeći čarter let do Antalije. Zanimljivo je to da je i Pegasus tokom ove godine leteo takođe do Antalije. Grad tokom ove godine uz pomoć subvencija privlači italijansku avio-kompaniju nudeći jeftine letove do Forlija kod Bolonje. Nišku vazdušnu luku tokom ove godine koristilo je skoro 16.000 putnika.

Jutarnji polazak Montenegro Airlines-a  za Podgoricu
(foto arhiva Aerodrom Niš)
Tadašnje rukovodstvo grada suočeno sa definitivnim odlaskom nacionalnog avioprevoznika, potpisuje ugovor o subvencionisanju letova Montenogro Airlines do Podgorice uz mogućnost konekcije ka drugim evropskim destinacijama koji će ovu mogućnost pružati građanima do oktobra 2013.godine. Wind Jet nastavlja sa letovima do Forlija gde krajem godine dolazi do naprasnog prekida saobraćaja izmedju ova dva grada. Tokom leta Atlasjet nudio je čarter letove do Antalije. Na kraju godine zabeloženo da je kroz odlazni i dolazni gej aerodroma prošlo nešto više od 23.000 putnika.

Od Darwina dosta očekivano malo toga postignuto
(foto arhiva Aerodrom Niš)
2011.godine nije bilo čarter letova, tako da je jedino Montenegro Airlines leteo do Podgorice nudeći mogučnost da putnici koriste usluge njihove avio-kompanije konektujući se dalje na nekim gradovima u Evropi. I pored manjka avio-kompanija i broja direktnih linija iz Niša, aerodrom nastavio sa trendom rasta broja putnika kada je letelo više od 25.000 putnika.

Montenegro Airlines tokom 2012.godine nastavlja sa letovima do Podgorice, dok krajem godine uspostavljaju se i prvi direktni letovi koji su povezivali Niš za Cirihom i Ženevom u organizaciji švajcarske turističke agencije i avio-kompanije Darwin Airlines(današnji Etihad Regional). No ti letovi nisu zaživeli tako da su početkom januara naredne godine ukinuti. Tokom 2012.godine sa niškog Konstantina Veliko letelo je više od 27.000 putnika.

Projekat AIR.NET nedovoljno iskorišken kao potencijal
(foto arhiva Aerodrom Niš)
Rukovodstvo aerodroma "Konstantin Veliki" u traženju mogućnosti za privlačenje novih prevoznika iz Niša, realizuje regionalni projekat EU "Air.net" koji je povezivao Niš, Mostar, Bari i Trst. Ovaj regionalni projekat finansiran novcem EU pokrenuo je prve linije do Trsta preko avio-kompanije Mistral Air. Iako se od ove linije očekivalo dosta, posle mesec dana linija je ukinuta. 2013.godine u organizaciji turstičke agencije "1A Travel" dolazi do organizacije čarter letova do Antalije posle skoro 3 godine pauze. Nacionalni avio-prevoznik Crne Gore, Montenegro Airlines Niš povezuje sa Podgoricom do kraja letnjeg reda letenja kada je grad rešio da prekine sa subvencionisanjem ove linije. Tokom ove godine sa niškog aerodroma letelo je više 21.000 putnika.

Nakon 3 godine pauze prvi čarteri ka Antaliji tokom 2013.
(foto arhiva Fly from Niš)
Prvi put od ponovnog otvaranja aerodroma 2003.godine rukovodstvo aerodroma se tokom 2014.godine suočava bez komercijalnih letova. Doduše krajem te godine i početkom naredne bili su realizovani čarter letovi na liniji Moskva - Niš, gde su ruski turisti boravili na Kopaoniku. Tokom predhodne i ove godine rukovodstvo aerodroma i grada prave novu strategiju u privlačenju avio-kompanija, što je na kraju rezultiralo potpisivanje ugovora sa prvim niskotarifnim avio-prevoznikom Wizz Air.

Prošle godine ovaj niskotarifni avioprevoznik uspostavio je i prve letove ka Bazelu i Malmeu krajem juna 2015.godine, leteći dva puta nedeljno. Zahvaljujući novom prevozniku i jeftinim uslugama koje nudi ova avio-kompanija, aerodrom je uspeo da obori rekord po broju putnika star 9 godina, kada je krajem prošle godine letelo više od 36.200 putnika.

Početak dugo očekivanog low cost prevoza;
Wizz na liniji za Bazel (foto arhiva Fly from Niš)
Wizz Air u 2016.godini nastavio da proširuje svoje destinacije iz Niša ka još tri grada(Memingen, Ajndhoven, Dortmund).

Nakon Wizz Air, i najveći niskotarifni avio-prevoznik Ryanair pokrenuo je svoj prvi let iz Niša početkom septembra ka Berlinu, a do kraja godine leteće ka još tri destinacije(Diseldorf Weeze, Bratislava, Milano Bergamo).
Doček prvog aviona na letu iz Berlina (foto: Fly from Niš)

Serijal na temu gde smo sve leteli iz Niša u proteklih 30 godina je ovim tekstom završen.

Ukoliko niste pročitali ostale delove tekstova iz serijala koji je posvećen letovima iz Niša, možete to učiniti ovde.

*Serijal tekstova objavljujemo povodom 30 godina aerodroma "Konstantin Veliki", u kome ćemo se podsetiti na sve lepe i manje lepe okolnosti pod kojima se razvijao naš aerodrom. Cilj je da se podsetimo na sve te trenutke koje imaju izuzetnu istorijsku važnost za naš grad i šire.

Svakako Vas pozivamo da pratite i podržite naš volonterski rad i na društvenim mrežama facebook, twitter, google +, YouTube.


Tekst: A.P.
Fly from Niš

Нема коментара:

Постави коментар